Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningHudvård för simmare?
You need to log in to create posts and topics.

Gillar simning och skulle gärna göra det oftare! MEN: Jag får så knasig hy i ansiktet av simning i bassäng. Har en rätt så känslig kombinerad hudtyp. Jag får små utslag och/eller blir rödflammig av en timma i vattnet.

Har prövat att smörja in mig lite i

Har du testat olika bassänger? Det kan vara olika ämnen de använder till reningen. Känner folk som får utslag i vissa bassänger men kan simma hur länge som helst i andra. Fråga på simhallen vad de renar med och hör om de vet någon annan bassäng i närheten

Jag hade samma problem när jag började simma i höstas... små röda utslag... såg eksem liknande ut, eller som röda hund hehe... För mig hjälpte det att efter varje pool träning... tvätta ansiktet med tvål/schampoo i duschen... och vips så försvann alla röd

Låter som allergi mot klor.

Om det vore klorallergi - kan det verkligen bara ta sig uttryck i ansiktet? Resten av kroppen verkar tämligen oberörd av plaskandet i poolen.

Hmm... får ta och testa Eriksdalsbadet ngn dag då. Kanske har en annan reningsprocedur....

Vart simmar du annars - dvs där du får utslagen?

Sollentunas nyrenoverade simhall. Fräscht och fint. Synd om jag inte passar ihop med deras poolrengöringssystem....

För mig satt utslagen endast i ansiktet med. Räckte med att tvätta ansiktet väl med tvål och vatten efteråt så uppstår inte utslagen. Har inte behövt byta bad 🙂

En del bassänger kör ju med saltrening istf klor. Kanske du klarar dig bättre där?

Testa med kallpressad olivolja, applicera tunt tunt varannan/var tredje kväll. Oftare vid behov.
Skippa alla parfymerade salvor och krämer, iofs även de som är oparfymerade.. Det är mitt tips.