Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningHur göra?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en önskan om att lära mig simma crawl. Det startar en vuxencrawlkurs i januari här i Linköping som jag nog tänkte gå med i. Frågan är dock om det värt att lägga energi på att försöka lära mig själv tills dess. Har kikat lite på nån TI-film och lit

Några små tips från en simtränare: Det är alltid bra att träna på att flyta (på mage), att skjuta ifrån väggen o glida med armarna framåt "som en pil" för att få bra vattenläge. Sen kan du lägga till benspark (små kickar med raka ben men mjuka knän).
Lyck

...och som deltagare i en sån nybörjarkurs som inte fick plats på den kurs som gick i våras kan jag säga att jag lärde mig mer på EN lektion än jag lyckats traggla ihop själv på ett halvår. *hepp!*
Så om jag var du skulle jag nog satsa på att få upp kondi

Jag tycker också det är bra ide att gå på simkurs. Sedan får du väl se om metoden för att lära ut crawl passar dig och om du tycker tränaren är bra.

Oavsett metod att lära sig crawl, måste man lära sig balans (kunna simma med kroppen horisontellt och avs

Att jag ska gå på simkurs är i stort sett redan bestämt. Frågan var hur jag ska göra fram till dess (januari).

Tackar för råden. Och det är sant, det är faktiskt inte så långt till januari.

Vad du kan göra inför kursen utan att få dåliga vanor?

När jag lärde mig crawl som vuxen (med den fasta övertygelsen att jag inte kunde flyta) så behövde jag två saker.

1) Vattenvana -- jag kunde simma och jag trodde att jag inte var rädd för vatten. I

Jag var i ungefär samma sits för ett drygt år sedan och tog då två privatlektioner med några veckor emellan. Det gav lam ledning för att kunna kämpa själv och sedan få mer ut av crawlkursen. Jag kompletterade också med TIs "lär-dig-själv" filmer. Resultat

Efter att ha tragglat i ca en måna hade jag en eurekaupplevelse i lördags. Plötsligt mitt under ett pass "hittade" jag ett lungt temp som jag kunde hålla i flera längder utan andnöd. Körde ett till pass i lördags och testade då med "starttider" lyckades k