Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonHur göra i cykelmomentet?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag ska köra sthlm tri om en vecka och det är min första triathlon. Jag har några funderingar kring cykelmomentet. Jag har läst regelerna och de är ju helt tydliga för icke drafting lopp men 3x10 m. Så jag har inga frågor på reglern, men jag har fundering

Jag har faktiskt pratat med en av domarna i Stockholm triathlon om just det här. Egentligen skall man vänta tills den framför kommit iväg 10 meter innan man får börja cykla. Så en klunga på 20 pers blir ett långt utspritt pärlband över 200m. Taskigt för d

Man får använda sunt förnuft, då funkar det i relativt bra. Sen kommer domarna och säger till de som lämnat förnuftet hemma 😉

Tack för era svar! Jag ska försöka använda mitt förnuft... kommer att vara LÅNGT bak efter simningen tror jag.

Ska bli kul!

Redan några meter bakom är nyttan närmast obefintlig (10 meter innebär en extrem marginal), och det i "marschfart", så att säga. Under accelerationen och skoknäppningen efter växling går det inte så fort att det spelar nån utslagsgivande roll.
Så man hopp

citerat ur tävlingsinfo

"Neutraliserad sträcka
De första och sista 200 metrarna av cykelbanan, fram till vändpunkten nedanför Amerikanska ambassaden, kommer domarna inte att döma eftersom motorcyklarna blir mest i vägen."

Så startmomentet handlar defi

Men Rasmus det är ju inte bara draftingen i sig. Om det kommer 10 st samtidigt ut på cyklingen och alla följer reglerna till punkt o pricka så måste ju någon komma 100 meter efter någon annan fast dom var lika snabba med simma+T1 - det kan ju kännas lite

Jo, men det var ju det jag menade med sunt förnuft. Man behöver ju inte hålla varje i 10 m om man struntar i den regeln i närheten av växlingarna!

Nu ska ni inte fuska.

Jag vill inte fuska, jag vill bara få koll på hur det brukar funka på tri tävlingar så att ajg slipper göra bort mig och/eller irritera de andra.

Svaret på frågan verkar just nu vara:

När man kommer ut ur T1 så har man 100m på sig att reda ut hur man sk

12