Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur hårt spänna en eker?
You need to log in to create posts and topics.

12

Skall till och sätta dit en ny eker på bakhjulet ikväll.

Funderar på att känna på samtliga ekrar. Så att det inte går en eker till nu när man skall åka Vättern.

Har inga instrument att mäta med. jag eftersöker en tumregel.

Om man ser på ekrarna som str

Tips är att inte göra det om du inte har egna svar på dina frågor. Det kostar inte mycket att låta en mekaniker göra det. En ekernyckel kan vara ett ganska farligt verktyg.

...och hur ska man då kunna lära sig något nytt?

Det är ju hela meningen med att fråga att få veta lite mer - då kan man göra rätt (eller göra fel och sen få göra om för att göra rätt...men då lär man sig fortfarande).

Jag har precis samma fråga så nu

Kan vara ett ställe att börja: http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm

Det är lätt att dra sönder ett hjul, jag hade inte börjat experimentera med det dagen före.

Självklart att man ska experimentera för att lära sig något ... men det ska man göra i lugn och ro, inte ett par dagar före VR. Hellre ett par dagar efter.

Det är nog lättare att lära sig att bygga upp ett hjul från grunden. Det är inte så dyrt och kräve

Fel, Håkan. Jag har förmodligen byggt flera hjul än du har läst om i Tour.

Ibland tvivlar jag på att du överhuvudtaget kan hålla balansen på en cykel.

Skulle gärna vilja se dig sätta en eker i en redan uppbyggt bakhjul i trekors.

Men du har kanske mer erfarenhet av det än vad jag har. Ekrarna i mina hjul går inte sönder.

Tack för din trevliga ton Daniel, är det så du vill bli bemött så inte mig emot.

Jag håller med i att bygger man sina hjul själv, på rätt sätt, så går ekrarna inte av (annat än vid en olycka).

Men din undran om hur man trär i en eker "i en redan uppbyg

Jag bytte en eker en gång (eller pojkvännen egentligen) ... det gjorde tyvärr att 2 andra gick sönder 10-20 mil senare.

Personligen så skulle jag INTE börjar experimentera med detta innan Vättern, risken för fler ekerbrott är ju stor. Jag skulle låta nå

Bara vänta in servicebilen och byta hjul;) själv ringer jag kvastbilen direkt om det händer ngt liknande då blir min kompis (skade)glad:-(

12