Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur lägga upp vinterträning?
You need to log in to create posts and topics.

12

Har du tips gällande vinterträning för cyklister? Jag tänker mig ett träningsprogram, må-sön, under vintern.

Finns det nåt bra sätt att kombinera ihop löpning, spinning, innebandy/inomhusfotboll, skridskor? Hur ofta ska man köra intervaller? Eller ska ma

Det finns en del bra program tillgängliga på nätet. Se t.ex:

Inspiration for Your Winter Training

http://www.training4cyclists.com/wintertraining.pdf

Själv har jag lagt upp vinterträningen så att jag just nu tränar upp

Viktigaste är att du tränar (H)
Jag tror att lite allmän styrka, typ core är bra. Kanske spinning för sällskapet. Sen annan träning som ger flås, löpning, skidåkning mm kan nog vara bra att varva mer med. Så många trainer pass per vekca skulle jag inte or

Tack för tipsen!

Börjat mosa intervaller (löpning) i Värtabacken, det borde vara en god start 🙂

Låter sunt att träna generellt ett tag för att sen bli mer grenspecifik. 🙂

Hej Martin.

Som med all träning gäller

1. Den träning som blir av är bra träning.

2. Det man tränar blir man bra på.

Men jag tror att man bör vara mer noggrann med vad och när man tränar om man, som du, har lite Sub Ambitioner inför VR.

"Så många tr

"Vila" kan innebära olika. Efter ett hårt intervallpass behöver bör låta hjärtat återhämta sig innan man återigen ger sig på ett sådant. Alternativt så kan man köra ett par dagar i sträck men i gengäld vänta ännu längre innan nästa. Men att vila mellan in

"Men att vila mellan intervallpassen innebär inte nödvändigtvis att man behöver avstå träning."

Visst är det så "vila" inte innebär att man inte ska träna mellan dessa pass, ingalunda. Och som du Johan är inne på, så går det att köra t.ex. ett, två eller

Ska man nå sitt optimum ska man nog följa ett "vetenskapligt" program och en strategi, och vara lyhörd för hur kroppen känns och anpassa träningen därefter.

Men jag själv lever mera efter den utmärkta devisen "All träning som blir av är bra träning". Om

Det är lite upp till dig hur mycket "kokboksrecept" du vill ha, eller om du vill jobba fram program lite mer själv.

Men du kan börja med att titta i min blogg där har du i princip förra årets upplägg från nu och framåt som jag körde.

http://andersgust

Passar på att fråga lite här på samma gång. Nu när vintern närmar sig och det är så himla roligt att skida så undrar jag lite hur mina trainerpass på cykel ska se ut pga skidåkandet.

Eftersom min skidteknik inte är något vidare så vinner jag inte något i

12