Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur lång är Vätternrundan?
You need to log in to create posts and topics.

När jag körde Vättern i år, så visade min mätare 309 km. Jag har mätt hjulet är gjort rätt inställningar i cykeldatorn. Den kan ju visa fel ändå.

Man har ju gjort om sträckningen på slutet, så loppet har blivit nåt längre! Är det nån som vet exakta strä

Man har också ändrat på sträckningen norr om Hammarsundet för att kompensera den längre dragningen mellan Medevi och Motala.

Skulle dock tro att du inte fått till mätningen ordentligt, 3 % fel är rätt mycket, motsvarar skillnaden mellan 33 och 34 km/h.

Hur har du mätt hjulet? Sittandes på cykeln?

Räknas extrarundan in till Jönköpingsdepån med i 300 km? Det är väl minst 1 km bara den sträckan. Sen tillkommer alla andra depåer.
Sen även att man håller ytterspår då och då...fast efter lite räknande så kom jag fram till att ytterspår ger en försumbar

Har också funderat på det där med depåer. Är det inte i Karlsborg man cyklar "bakåt" en bit för att komma till depån? Men inte ens med dessa extrameter, ytterkurvor samt att Vätternrundan eventuellt mätt lite fel borde det bli så stor skillnad som 9 km.

Borde man inte ställa sig frågan hur mätningen är gjord från början innan man börjar leta en massa felkällor hos sig själv? Om VR gjort en eniro-mätning så lär det skilja rätt bra...

Mvh
Fredrik

Sträckan kan diffa, se http://www.cykla.se/Default.aspx?module=4&content=50&lang=SV&fwsite=1

Är inte sträckan från start till mål?

Bara depåstoppen blir ju totalt 2800 meter 🙂

Jag gjorde enbart depåstopp vid boviken, Gps-mätte 295 km.