Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur länge är det normalt att ett …
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker att jag måste byta drev väldigt ofta på min cykel. Nu är det bara typ 1,5 år sedan jag bytte sist och det har redan börjat rycka och hacka loss på vissa växlar när man tar i. Jag har en mtb och jag cyklar i snitt ca 1 mil om dan, året runt, på

1 mil om dagen (vardag) ger nästan 4000km på 1.5 år. Ditt inlägg ger inte intryck av att du är våldsamt noga med rengöring etc. och då kan du nog inte förvänta dig mycket mer. Speciellt inte om du har ett fåtal växlar som används mycket.

Pratar du om bak- eller framdreven? Det är ju kedjan som slits mest. Byter du den i tid, kan du köra på två kedjor på samma kassett innan den behövs bytas.

Men framdrev har jag aldrig bytt pga slitage. Du använder väl inte växlarna i ytterlägena, så ked

Jag har inget direkt svar på frågan eftersom jag rätt ny inom cykling och ännu inte bytt något drev. Jag köpte min CX i månadsskiftet aug/sep 2011 och har därefter pendlat tor. jobbet varje arbetsdag sedan dess. Enligt min logg här på FB har cykeln under

Hur ofta byter du kedja?

Eftersom jag kör mest på väg så brukar det va de tyngre växlarna som börjar hoppa och hugga först. Nu har kedjan börjar hoppa när jag cyklar på den största klingan fram och på någon av de mindre bak, men inte när jag cyklar på den mellersta klingan fram.

Har du ställt in växlarna? Om kedjan börjar hoppa pga slitage har det gått väldigt långt. Troligare att den är felinställd eller möjligtvis att kedjan har fått sig en törn och är trasig i någon länk. Det låter dessutom som om det är dags att byta kedja ge

Hur ofta byter du kedja?

Det låter som en normal livslängd på drivlinan. Byt kedja och kassett bak. Om stora drevet fram ser slitet ut så får du byta det med. Jämför kungarna med texten det minsta drevet som du inte verkar använda mycket.

http://happymtb.org/forum/read.php?1,27

Det låter som en normal livslängd på drivlinan. Byt kedja och kassett bak. Om stora drevet fram ser slitet ut så får du byta det med. Jämför kuggarna med de på det minsta drevet som du inte verkar använda mycket.

http://happymtb.org/forum/read.php?1,27