Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Börjar tröttna på att min Forerunner 305 tar lång tid på sig (ofta flera minuter) att hitta sateliter.
Ni som bytt från 305 till 310, är det stor skillnad?

Har ingen 310a men familjen äger 2st 305. Samma version på firmware/software nr2 inköpt 8månader efter nr 1. Den äldsta är mycket bättre än yngre på att hitta satelliter, ofta mer än en faktor 2 i tid mellan dom, oavsett om det är "ljummen start" eller

Jag tycker faktiskt att min 310XT tar en väldans tid på sig och ibland frågar den tom om jag är inomhus. Man skulle kunnat tro att det var ngt fel på den, men när den väl låst på satelliterna så ger den ett bra spår.

Så där gör min 305:a också ibland. Så kanske inte 310:an är så mycket bättre trots den s.k. HotFix-funktionen den ska ha...
Ingen som uppgraderat från 305 till 310 som kan delge sina erfarenheter?

Har garmins klockor någon möjlighet att ange en hemmaposition där den skall anta att den är när den startas? På min Garmin för "friluftsliv" kan man ange en position på kartan där man tror att man är och det kan ofta snabba upp gps-låset ganska mycket.

Kolla sidan 58.

http://www.cyberphoto.se/garmin/Forerunner205_manual.pdf

Varmstart < 38s, kallstart < 45s

HA, tyckte jag länge men efter att tömt den och kallstartat så funkar den om jag lägger den i fönstret inom 1 minut (helt ok).

Ibland förflyttar

Ja, det är stor skillnad. Jag har använt både 305 och 310XT, den förstnämnda i mer än två år över 300 mil och 310:an sedan i höstas och kanske 130 mil. Min erfarenhet är att 310XT hittar satelliter mycket snabbare än 305. Detta oavsett om det är samma pos

Det kanske snarare är en åldersfråga med nyare GPS-chip och nyare firmware, och inte beror så mycket på modellen? Min nyligen inköpta 305 hittar satelliterna på nolltid i fönstret. Jag har inte tajmat men lägger den där ofta bara medan jag knyter skorna.

Vi har i familjen en 305 som är 3år, en 305 som är 8 mån och en 310 som är 2 mån.

Hasigheten på dom båda 305 är ungefär samma men 310 är markant snabbare + att den förmodligen har betydligt starkare mottagare eller antenn. 310 kan låsa saterliterna även

Tack för att ni med erfarenhet av båda modellerna delar med er av era erfarenheter!
Eftersom upplevelsen av väntetiden är subjektiv och många 305-ägare (liksom 310-ägare) tycker att deras klocka hittar en fix snabbt är det så bra att ni kan nyansera bild

12