Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur ofta behövs nytt däck pga pun …
You need to log in to create posts and topics.

12

I fjor körde jag VR på durano däck (rejält punka skydd), men i år tänkte jag byta till det närmsta jag kan komma racerslicks.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54349

Ifall däcket skulle bli förstört under rundan så antar jag att de

Nej. Har aldrig hört någon som tagit med ett extra däck för säkerhets skull. Däremot är det bra att ha med ett eller två extraslangar (plus däckavkrängare och minipump så klart).

Om däcket är nytt och felfritt (Schwalbe hade fabriksfel för några år sedan) så ska det inte behövas.
Jag hade med ett extra däck o två slangar förra året. Däcket var bara som en extrem försäkring, vi var en större grupp och risken finns alltid att nån h

Jag köper nya däck innan vättern och sen tänkte jag köra in dom sådär 40-50 mil innan det är dags.

Två slangar och däckavtagare+ pump får räcka som reparationsutrustning då 🙂

Jag har adrig varit med om att ett däck har havererat helt om det inte varit väldigt slitet.

Det har jag i och för sig varit med om, men då var anledningen en vurpa på just Vättern.

Det verkar vara rätt osannolikt att däcket går sönder ohjälpligt samtidigt som du själv är sugen på att cykla vidare.

Det har hänt mig. I.o.f.s. så mådde inte fälgen så bra då heller...
Stenar är ett gissel. Hoppas att Gatukontoret och Trafikverket också inser det vad det lider.

Det som jag varit med om att felmonterade/felsittande bromsgummin nött däckssidan och dess cord vid inbromsning med däcksexplosion och lång reva i däcket som följd.
Ett "ut med vägen fix" är då att ha en utklippt bit av ett gammalt däck med, och lägga de

En Selma går också bra.

Som någon nämnde så är det bra att ha fräscha däck när man startar, men de får inte var helt fräscha utan se till att ha kört ett eller ett par pass med dom så att inte det första som händer när du startar är att det blir punka pga att du råkat sätta dit

12