Quote from Guest on 6 March 2011, 18:49Hejsan. Jag är nybörjare som försöker få till min frisimsteknik. Går steg II i en kurs, och har några problem: Har senaste två gångerna fått grym migränliknande huvudvärk efteråt (har normalt inte migrän och sällan ont i huvudet) och undrar om det kan ber
Hejsan. Jag är nybörjare som försöker få till min frisimsteknik. Går steg II i en kurs, och har några problem: Har senaste två gångerna fått grym migränliknande huvudvärk efteråt (har normalt inte migrän och sällan ont i huvudet) och undrar om det kan ber
Quote from Funbeat user on 6 March 2011, 18:59Tre armtag på mage, tre armtag på rygg, tre armtag på mage, tre armtag på rygg.........
Tre armtag på mage, tre armtag på rygg, tre armtag på mage, tre armtag på rygg.........
Quote from Funbeat user on 6 March 2011, 21:44Man blir lika andfådd av inte bli av med förbrukad luft, som att få för lite luft.
Grundförutsättningen är att man är trygg och avslappnad i sin simning, så att man inte behöver stressa huvudvridning och andning.
Prova följande övning:
* Efter att d
Man blir lika andfådd av inte bli av med förbrukad luft, som att få för lite luft.
Grundförutsättningen är att man är trygg och avslappnad i sin simning, så att man inte behöver stressa huvudvridning och andning.
Prova följande övning:
* Efter att d
Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 08:26@Markku: Det var väldigt snällt att bjuda på alla tips. Ska börja mina övningar redan på onsdag (måste bara massera bort nuvarande värk och stelhet först). Tusen tack för hjälpen!
@Markku: Det var väldigt snällt att bjuda på alla tips. Ska börja mina övningar redan på onsdag (måste bara massera bort nuvarande värk och stelhet först). Tusen tack för hjälpen!
Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 12:21Känner igen precis allt det du skriver. Tidigare hade jag också huvudvärk under och efter simning och storknade efter luft efter en 25:a trots att jag simmade i ett lugnt tempo.
Huvudvärken har nu försvunnit och andningen börjar funka bättre men det kä
Känner igen precis allt det du skriver. Tidigare hade jag också huvudvärk under och efter simning och storknade efter luft efter en 25:a trots att jag simmade i ett lugnt tempo.
Huvudvärken har nu försvunnit och andningen börjar funka bättre men det kä
Quote from Funbeat user on 7 March 2011, 13:57Ett tips som dök upp i någon annan tråd var snorkel. Det kan låta lite bakvänt att bli bättre på att andas genom att ta bort andningsmomentet men det kan vara lättare att lära sig att simma avslappnat om man inte behöver tänka på andningen. Utan snorkel k
Ett tips som dök upp i någon annan tråd var snorkel. Det kan låta lite bakvänt att bli bättre på att andas genom att ta bort andningsmomentet men det kan vara lättare att lära sig att simma avslappnat om man inte behöver tänka på andningen. Utan snorkel k
Quote from Funbeat user on 18 March 2011, 23:38När jag inte cyklat utomhus på en längre period (flera månader) så får jag alltid rätt ont i nacken, och kort därefter huvudet, pga huvudställningen de första 2-3 rundorna.
Kan det inte vara så enkelt som att det är spänningshuvudvärk från ovana muskler?
När jag inte cyklat utomhus på en längre period (flera månader) så får jag alltid rätt ont i nacken, och kort därefter huvudet, pga huvudställningen de första 2-3 rundorna.
Kan det inte vara så enkelt som att det är spänningshuvudvärk från ovana muskler?
Quote from Funbeat user on 19 March 2011, 06:46Instämmer med alex, fler och fler även inom tävlingsimning kör iband med snorkel för att ta bort andningsdelen och helt kunna koncentrera sig på teknik övningar.
Mina simmare kör ibland med snorkel i detta syfte men köp en som är till för simning
Instämmer med alex, fler och fler även inom tävlingsimning kör iband med snorkel för att ta bort andningsdelen och helt kunna koncentrera sig på teknik övningar.
Mina simmare kör ibland med snorkel i detta syfte men köp en som är till för simning
Quote from Funbeat user on 19 March 2011, 11:40Har provat med en sån Finis snorkel för simning men det fungerade inte alls bra. För det första kändes det klaustrofobiskt att andas under vattnet. Sen så var man tvungen att hålla huvudet framåt i en onaturlig position för att det inte skulle rinna in va
Har provat med en sån Finis snorkel för simning men det fungerade inte alls bra. För det första kändes det klaustrofobiskt att andas under vattnet. Sen så var man tvungen att hålla huvudet framåt i en onaturlig position för att det inte skulle rinna in va
Quote from Funbeat user on 19 March 2011, 12:21Jag har en snorkel från olander: http://www.olanderswim.se/snorklar/frontsnorkel-senior-med-bitmunstycke. Funkar alldeles lysande.
Om att andas under vatten så är det väl mest en vanesak. Näsklämma kan vara en idé för det är ju lite speciellt att andas g
Jag har en snorkel från olander: http://www.olanderswim.se/snorklar/frontsnorkel-senior-med-bitmunstycke. Funkar alldeles lysande.
Om att andas under vatten så är det väl mest en vanesak. Näsklämma kan vara en idé för det är ju lite speciellt att andas g