Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHydrauliska bromsar = tröga hjul? …
You need to log in to create posts and topics.

Min kompis har köpt en Nishiki P 401 för ett par veckor sedan. Nu tycker hon att cykeln rullar väldigt trögt.

Jag provade att snurra på både bak- och framhjulet och ja, det rullade väldigt trögt. Så provade jag samma sak med ett par andra cyklar av anna

Det ska absolut inte rulla trögt. Bromsarna ligger nog i. Eftersom cykeln är helt ny så tycker jag att ni lämnar in den till säljaren och får det åtgärdat gratis.

Hon borde höra om bromsen ligger emot skivan.
Är det inget som ligger emot så har det väl antagligen med lagren att göra.
Hon kanske har dragit åt snabblåsen tokhårt?
Bäst är väl ändå att kontakta säljaren.

Om man drar snabbkopplingarna för hårt kan bromsskivan hamna ocentrerat, och ta i bromsbelägget på ena sidan. Börja med att kolla det. Skivbromsar i sig ska inte göra att hjuletrullar trögt, varken hydrauliska eller mekaniska. Men de kräver lite mer injus

Nå, nu är cykeln på service vid inköpsstället. Får se då om de gör något åt den.

Ja, nu säger hon att det rullar bättre. Först hade affären inte velat göra något åt det, men på andra försöket så fixade de det.

Rullar bättre eller rullar som det ska? Om man drar igång hjulet i luften så ska den inte stanna på väldigt länge. Det ska snurra så länge att man inte orkar vänta på att det stannar...typ 🙂

Det rullar nog bra nu. Inte som en racer, men alldeles tillräckligt bra.

Hastigheten har höjts. Höjs den mycket mera så kommer hon upp i högre medelhastighet än mig. (#)