Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonIllamående, uttorkning...
You need to log in to create posts and topics.

Hej o hå!
Tog mig snarast igenom min första, men inte sista ironman i kalmar. Sluttiden blev 12.44, vilket kändes ok med tanke på att det var mitt första lopp på en sådan monsterdistans, men en del tankar väcktes ändå..
Till en början gick allt kanon och

Jo det var ganska varmt. Passa på och drick mycket på cyklingen. Töm gärna en flaska mellan varje station (1,5 mil ca 45 min). Sen gör naturligtvis träning underverk... Claes o Ted höll ju bara på i 8,5 tim så de hann inte få vätskebrist 😉

Det är viktigt att börja dricka tidigt på cyklingen. Jag försöker få i mig en flaska innan första vätskestationen. Sedan går det av sig själv.

försök att dricka och äta(gel/bars/bullar/banan) vart 20min, behöver inte vara så mycket varje gång men det är viktigt att man håller den plan på man eventuellt har lagt upp på hur och när.
Funkade perfekt för mig 2008 (11:57:39, vilket var min första IM)

Och efter ett lopp - samma dag och dagarna efter - tycker jag det är bra att ta Resorb. Vätske- och saltersättning. Finns på apoteket.

Jag fick i mig alldeles för lite vätska på cykeln och bonkade rejält på löpningen. Rekommenderar inte det.

Tror också att det handlar om att dricka mycket mer under cyklingen än vad vi IM-blåbär inser

Men om man dricker massor på cyklingen blir det inte då väldigt skvalpigt på löpningen?

Sitter man på cykeln i nästan 6 timmar hinner man ta emot en del ... o man dricker inte så mycket under simningen - så gott smakar inte Kalmarsund