Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelImportera rutter och offline-kart …
You need to log in to create posts and topics.

Hej

Har inte helt utforskat mina hemtrakter än och brukar därför sitta lite på t.ex. gpsies.com för att skapa en rutt i områden jag inte besökt än.

Sitter med en HTC desire och skulle vilja få in rutten där bara för att kunna kolla ibland så att jag åke

-Var köper man appar?
-På Apoteket!

Många telefoner skall dra mkt ström när GPSen används.
Jag har sett uppgifter på fyra tim batteritid!

Ett alternativ kan då vara en billig friluftsGPS, typ
http://www.webhallen.com/hemelektronik/102889-garmin_etrex_legend_hcx_gps_for_hiking_and_sailing

Själv använder jag en Symbian-telefon och inte Android, men Apemap finns tydligen numera även till Android.

Måste säga att när det forfarande var beta-version, så var den bättre.
Numera måste man betala för fullversion, men gratisversionen fungerar Ok.

Här finns ett gäng appar som är nära din kravspec.
Du får kolla vilka som är gratis.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android

EDIT Förresten, Google Maps 5 har offline support.

Tack för alla tips. Tyvärr verkar det inte som att någon av apparna kan importera rutter, alla ska bara exportera. Googles egna "my tracks" skulle tydligen kunna importera men det blir något fel när jag försöker.

Apemap kan importera rutter. Visserligen måste man använda deras eget PC-program för det och för att överföra kartor till mobilen, men det går.

@Per: ok. Får kanske ge det ett försök.

@Håkan: Jag var mest inne på att utnyttja den utrustning jag redan har till max. Än så länge är det inte så intressant att jag vill köpa massa prylar för det. Men behovet kanske kommer?

Förra våren körde jag helt enkelt med google maps ett par gånger när jag kände mig lite vilsen. Bara att plotta rutten innan på datorn med "Mina kartor" på maps.google.se och sedan plocka fram den i telefonen när man är ute och kutar. Nackdelen med den op

@Elin: Anledningen till att jag ville ha kartan lokalt är för att 3G-mottagningen där jag cyklar ibland är obefintlig och då går det inte att se på kartan var jag är (såvida den inte är cachad).

Fann att googles egen MyTracks kan ladda in gpx, inte kml s