Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningIngen uthållighet
You need to log in to create posts and topics.

12

Har tränat crawl i ca 8 månader - 2-3 ggr i vecka - och börjar få ordning på tekniken. Fortfarande mycket att jobba på men grunden sitter hyfsat.

Mitt problem är att jag inte orkar mer än 200 m utan att bli ordentligt trött. Mjölksyra i armar och pulsen

Jag började från grunden för ett par år sedan. Be någon titta på dig när du simmar. Ett par enkla tips kan förmodligen hjälpa dig väldigt mycket.

Men om jag ska spekulera vilt så är det förmodligen vattenläget, andningen och armtaget, i nämnd ordning, s

Min lekmanna-uppfattning när jag tittar på männen i min simgrupp är att de tar i så innifan när de simmar - och har fortsatt med det även när tekniken har förbättrats. Sluggar sig fram i vattnet som den värsta Rambo. Inte konstigt man blir trött fort! Tes

Jag tar totalt slut om jag sparkar med benen! Låter jag dem mer eller mindre bara flyta med bakom (bara använda lite lite pendling till att balansera) så kan jag simma länge!
Benen är riktigt stora muskelgrupper och du får förmodligen inte in tillräckligt

ser vad Rosén skriver

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1330862&source=feed

Jag skulle gissa på att det beror på andningen. Du får inte i dig tillräckligt med syre. Om du inte redan andas i tvåtakt så testa det.

Känner igen mig i den beskrivning TS gör. Jag fick till mig att slappna av mer i simningen (simmade nästan i panik och spände mig), samt att verkligen blåsa ut ALL luft under vattnet... sen balans/streamline... "vila" på lungorna i vattnet, som när man gå

Ulf, du skriver att du har dålig ork och säger samtidigt att du är rätt hyfsat tränad jämfört med andra. Då är det fortfrande tekniken som är ditt problem och som gör att du blir så trött. Om du inte klarar av att rätta till det själv, gå en TI-kurs. Prin

Tack för alla bra tips.

Fick ett tips om en övning som heter Catch up. Man väntar med att dra armen (arm 1) tillbaks tills den andra armen (arm 2) är nästa framme - så att händerna nuddar varandra framför huvudet. Först då drar man tillbaks arm 1.

Öv

Fast nackdelen - en stoor nackdel oxå - är att du med catch-up lär in ett tekniskt fel: dina händer ska aldrig "snudda" vid varandra. De ska vara en axelbredd från varandra och tränas catch-up på det sättet kan det bli rutin.
Gör gärna övning men behåll a

12