Quote from Guest on 8 December 2014, 17:53Ni som har fötter vars tår pekar utåt, hur gör ni för att ställa in era spd-klossar rätt?
Jag har vinklat mina så mycket det går utan att slå i hälen i pedalarmen, då pekar tårna knappt märkbart utåt. Jag provade också att montera pedalerna med brickor m
Ni som har fötter vars tår pekar utåt, hur gör ni för att ställa in era spd-klossar rätt?
Jag har vinklat mina så mycket det går utan att slå i hälen i pedalarmen, då pekar tårna knappt märkbart utåt. Jag provade också att montera pedalerna med brickor m
Quote from Funbeat user on 8 December 2014, 18:03I löpning tappar man en hel del löpsteg om man har tårna/fötterna utåt. Om det är samma i cykling vet jag inte, men skulle det vara så kanske du bör fundera på att vänja dig vid en rakare fotställning (om du inte har knäproblem då).
I löpning tappar man en hel del löpsteg om man har tårna/fötterna utåt. Om det är samma i cykling vet jag inte, men skulle det vara så kanske du bör fundera på att vänja dig vid en rakare fotställning (om du inte har knäproblem då).
Quote from Funbeat user on 8 December 2014, 18:10Det är ju just knäproblem som är grejen. Och min sjukgymnast tycker att jag ska försöka ha foten i sin naturliga ställning.
Det är ju just knäproblem som är grejen. Och min sjukgymnast tycker att jag ska försöka ha foten i sin naturliga ställning.
Quote from Berit Bengtson on 8 December 2014, 20:47http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1177593#p1177606
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1177593#p1177606
Quote from Funbeat user on 10 December 2014, 20:16Är det ingen som har nåt tips?
Och ja, jag såg länken till tråden om pronation. Tyckte dock inte att jag blev klokare.
Är det ingen som har nåt tips?
Och ja, jag såg länken till tråden om pronation. Tyckte dock inte att jag blev klokare.
Quote from Funbeat user on 10 December 2014, 20:43Det finns ju annars pedalarmar som är mer S-formade, så att du skulle kunna få större marginal. Men, det du funderar på låter som ett "amatör-laborerande", du riskerar att ändra på Q-faktorn o andra inställningar som kan göra din kropp illa. Ta kontakt me
Det finns ju annars pedalarmar som är mer S-formade, så att du skulle kunna få större marginal. Men, det du funderar på låter som ett "amatör-laborerande", du riskerar att ändra på Q-faktorn o andra inställningar som kan göra din kropp illa. Ta kontakt me
Quote from Funbeat user on 10 December 2014, 21:11Amatörmässigt har du helt rätt i. Bikefit har jag inte bara övervägt, det kommer jag att se till at få gjort så snart min föräldraledighet är slut. Innan dess har jag inte råd.
Känner mig dock lite desperat att få till det här nu. Knäproblemen gör att ja
Amatörmässigt har du helt rätt i. Bikefit har jag inte bara övervägt, det kommer jag att se till at få gjort så snart min föräldraledighet är slut. Innan dess har jag inte råd.
Känner mig dock lite desperat att få till det här nu. Knäproblemen gör att ja
Quote from Funbeat user on 11 December 2014, 17:41Har du eliminerat andra möjliga orsaker till dina knäproblem. Sadelhöjden?
Hur fungerar skidåkning? Där är väl möjligheterna att vinkla ut fötterna små? I alla fall i klassisk stil.
Har du eliminerat andra möjliga orsaker till dina knäproblem. Sadelhöjden?
Hur fungerar skidåkning? Där är väl möjligheterna att vinkla ut fötterna små? I alla fall i klassisk stil.
Quote from Funbeat user on 12 December 2014, 07:26Jag har funderat på sadelhöjden. Men vad jag själv har kunnat läsa mig till så borde fel sadelhöjd ge smärta antingen på utsidan av knät eller baksidan av knät. Eller har jag missförstått det?
Jag har funderat på sadelhöjden. Men vad jag själv har kunnat läsa mig till så borde fel sadelhöjd ge smärta antingen på utsidan av knät eller baksidan av knät. Eller har jag missförstått det?
Quote from Funbeat user on 12 December 2014, 07:27Skidåkning har funkat bra tidigare. Trots att jag inte kan vinkla ut foten.
Skidåkning har funkat bra tidigare. Trots att jag inte kan vinkla ut foten.