Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelIntervaller - puls vid vila
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Hur resonerar ni kring puls vid vila, mellan intervaller? Anledningen till min fråga är att nästan samtliga spinninginstruktörer envisas med att inte riktig låta pulsen sjunka mellan intervallerna, något jag alltid trott var bra. Motiveringen är nåt

Har också undrat över det där..

När jag kör intervaller brukar pulsen gå ner i närheten av 120 innan jag kör på med nästa intervall (maxpuls 185 så det vill säga 65% ungefär).
Vet inte alls om det är rätt, men känns bra iaf..

hela vitsen med intervaller som jag fattat det, är just att hjärtat ska få lugna ner sig innan nästa intervall. Det är det som är grejen.

Finns ju en mängd olika upplägg. Nu har jag mest tydliga exempel från löpningen, men så här ser vårt program ut för våren. Bortse från KM o Cooper.

v1 Norska superintervaller 4×4 minuter med 3 minuters setvila
v2 3×5(70s-20s) med 3 minuters serievila
v

Det är inte riktigt så enkelt Bruse. Syftet är snarare att pulsen ska gå ner lagom mycket för det tilltänkta syftet med intervallerna. Beroende på vad man kör för typ av intervaller så är det ibland väldigt viktigt att vilan inte blir för lång. 🙂

Fredrik, det var ju det jag menade jö!

Du skrev inte det.

Det har jag också hört, just på spinningen då. "Låt inte pulsen gå ner för mycket, det blir mycket jobbigare att få upp den igen då". Jag vet inte om jag håller med om det. Det blir svårare att få till de riktiga topparna om man ligger på en jämnhög nivå

Joho