Quote from Guest on 31 December 2008, 10:37Jag har börjat prova att träna HIIT (high intensity interval training). Idén är att man maxar ut i kanske 30s för att aktivt vila under t ex 60s. Man ska hinna låta pulsen återgå under vilan för att orka maxa igen, och då kunna prestera långt tuffare 30s
Jag har börjat prova att träna HIIT (high intensity interval training). Idén är att man maxar ut i kanske 30s för att aktivt vila under t ex 60s. Man ska hinna låta pulsen återgå under vilan för att orka maxa igen, och då kunna prestera långt tuffare 30s
Quote from Urban Nilsson on 31 December 2008, 10:47Jag läste lite om HIIT på Wikipedia för ett tag sedan och kopierade informationen till min blogg:
http://dumbas.blogg.se/2008/february/hiit.html
Det är onekligen intressanta siffror och stämmer bra övrens med FIRST resultat med högintensiv träning utan
Jag läste lite om HIIT på Wikipedia för ett tag sedan och kopierade informationen till min blogg:
http://dumbas.blogg.se/2008/february/hiit.html
Det är onekligen intressanta siffror och stämmer bra övrens med FIRST resultat med högintensiv träning utan
Quote from Funbeat user on 31 December 2008, 11:18Hej! Jag har aldrig tränat intervall förut, vad är fördelarna?
Jag tränar inte för att bli snabbare eller för tävlingar utan för att jag mitt stillasittande jobb framför datorn gör att jag behöver motion och för att jag älskar att vistas utomhus i naturen
Hej! Jag har aldrig tränat intervall förut, vad är fördelarna?
Jag tränar inte för att bli snabbare eller för tävlingar utan för att jag mitt stillasittande jobb framför datorn gör att jag behöver motion och för att jag älskar att vistas utomhus i naturen
Quote from Funbeat user on 31 December 2008, 15:54Jag ser att du uppnått din högsta puls redan på första intervallen. Det tror jag är olämpligt.
Naturligare hade varit om pulsen hade stigit något för varje intervall. Då hade du dessutom troligen nått en högre maxpuls mot slutet.
Att det tar längre och
Jag ser att du uppnått din högsta puls redan på första intervallen. Det tror jag är olämpligt.
Naturligare hade varit om pulsen hade stigit något för varje intervall. Då hade du dessutom troligen nått en högre maxpuls mot slutet.
Att det tar längre och
Quote from Funbeat user on 31 December 2008, 20:16Håkan, ok så du är inne på att jag ska köra med fasta tidsintervall alltså? Så länge jag återhämtar till puls 135 tror jag aldrig jag kommer upp i högre puls - det tar helt enkelt en viss tid för pulsen att stiga. Köper jag en högre puls i slutet av återh
Håkan, ok så du är inne på att jag ska köra med fasta tidsintervall alltså? Så länge jag återhämtar till puls 135 tror jag aldrig jag kommer upp i högre puls - det tar helt enkelt en viss tid för pulsen att stiga. Köper jag en högre puls i slutet av återh
Quote from Funbeat user on 31 December 2008, 21:02Återigen, att pulsen stegras något för varje intervall är det naturliga. Du får väl reglera genom att välja lämplig belastning och vila
Återigen, att pulsen stegras något för varje intervall är det naturliga. Du får väl reglera genom att välja lämplig belastning och vila
Quote from Funbeat user on 1 January 2009, 10:31Jag har börjat köra lite tabata-intervaller, d v s 8*(20 sek max + 10 sek vila). Då har jag kört t ex benböj utan vikter, armhävningar, på cykel (trainer), osv. På cykel tycker jag dock det blir lite kort tid eftersom det tar några sekunder extra att komm
Jag har börjat köra lite tabata-intervaller, d v s 8*(20 sek max + 10 sek vila). Då har jag kört t ex benböj utan vikter, armhävningar, på cykel (trainer), osv. På cykel tycker jag dock det blir lite kort tid eftersom det tar några sekunder extra att komm