Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Simklipp, simteknik och simcamp!

Jag tycker att Jonas ger en bra förklaring för hans teori kring simteknik, jag provade idag under mitt simpass och mina problem försvann direkt. Plus att jag simmade ca 4sek snabbare per 100m.

Han är ju inte direkt någon duvunge när det kommer till simni

@Lars, vilka problem försvann direkt?
@Kalle, vad säger Colting om TI?

Jag har en tendens till att rörelsen som skall tas ut i axelleden tas ut i rörselse i skulderbladet istället, detta gör att jag tappar mycket kraft i simtaget, även fast jag har ett riktigt bra grepp i vattnet.

Jag har även en tendens att min högerarm k

Ja vad ska man säga. Det finns precis som jag tidigare påpekat många olika "skolor" inom simningen och alla verkar bli saliga av sin "tro". Men för en nybörjare är det förvirrande att veta vad man ska tro när vissa säger att man ska göra si medan andra sä

"Total Immersion är perfekt om man vill simma snyggt men överkontollerat och långsamt! T1;s främsta argument är att ”med vår teknik så tar färre simtag”. Visst, vill man vinna tävlingen minst antal simtag så ska man välja T1 men om man hellre är intresser

Jag kan berätta att både Erik Strand o KJ Danielsson (två andra framstående triathleter som jag haft förmånen att träna i samma bassäng med) simmar på liknande sätt. Speciellt Erik.

Såg något faktafal men i stora drag håller jag med Colting. Han simmar inte superbra tekniskt i bassäng men han kan simma på styrka, vilket är bra i vågor.

Största anledningen till tummen i armhålan är för att få till rotation (alltså inte bara för trång

Både TI och de simlärare jag pratat med säger att man inte skall slå ner handen i vattnet, utan den skall stickas i. Detta för att om man slår mot vattnet så genereras onödigt motstånd.

Det verkar som att det han menar med höga armbågar är höga armbågar _över_ vattnet.

Jag tror att det är viktigare att vara avslappnad i återhämtningsfasen än det eventuella extra motstånd en "fult" framslängd arm kan generera? Om man nu lägger i handen s