Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöp av cykel
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har tänkt att köpa mig en cykel för pendling till jobb (ca 2 mil), och att använda den till träning. Jag har dock ganska begränsad budget ca 4k. Undrar om någon har något bra tips på cykel?

Förra årets modell av valfri hybrid med 21 växlar, som du byter däck på. Det kanske du kan klara på 4 000 kr. Annars får du nog bara en treväxlad med fotbroms för de pengarna.

Köp en hybrid av nåt slag, kanske en beggad.
Kolla sportson, Team sportia, xxl, biltema o.s.v

Skippa dämpad framgaffel då de bara väger i onödan, se till att få på bra däck som rullar lätt.

CX är en bra kompromiss, men du får nog kolla tyska siter för

Kolla blocket o köp en begagnad racer. En hybrid är OK, men racer bättre. Ett exempel här, dock undrar jag om det verkligen är kolfiber:
http://www.blocket.se/ostergotland/Vatternrundaracer_39890766.htm?ca=14&w=1

Var noga med att få storleken på cykeln s

Köp inte en hybrid om du vill vara nöjd med ditt köp, eller ska träna med den. Du komer då inom ett år iaf köpa en ny bättre.

Köp en cykel istället, typ mtb, lvg eller cx, beroende på vad du ska träna.

Har man en begränsad budget och bara råd med en cykel så tycker jag en hybrid är utmärkt. Man kan cykla hyfsat fort på den och den är utmärkt som jobbcykel. Har haft min Nishiki pro sl i nästan 10 år och den har rullat långt och jag har kört många 10mila-

Håller med Jim, en bra hybrid kan vara ok för det mesta inklusive runt div sjöar.

*ställer mig bestämt på Bruses sida i diskussionen*

Finns det något tillfälle en hybrid är bra?

Efter ett år på en hybrid vet du om du vill gå mot racer eller cyklocross (o bockstyre), mountainbike o terrängvarianter, eller ligga kvar på bra allround. Alternativet är en lite äldre racer, och gå på bockstyret o mer avancerad sittställning direkt.

12