Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag letar efter en absolut nybörjarhoj och har kollat på följande två:

1. Merida Ride 90 Claris 15, 5000 kr på XXL
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/racer-cyklocross-triathlonscykel/merida-ride-90-claris-15-landsvagscykel/p/1109237_1_style

- Ram: R

Mitt råd är att du inte skall stirra dig blind på komponenterna, vissa bör även bytas hos båda.
Det allra viktigaste är att du får en cykel med en sittställning som passar dig
och att den har det uppträdande du vill ha.
OM, detta är ett väldigt osäkert OM

Bor du nära en XXL tycker jag du köper där. Många justeringar och nybörjarfrågor butiken kan hjälpa dig med och det är omöjligt via Internet. jag (har i o för sig bara bara varit på XXL Bromma men antar att alla XXL har en serviceshop i butiken?).

Även

Anders R skrev:
> kan det ju bli problem mer garantier, serviceberedvillighet osv.
> om du börjar modulera om din cykel från originalet.

Det måste i så fall vara något unikt för XXL!
Jag har ALDRIG varit med om att utbyte av slitdelar på något som hels

Håkan, för det första tycker jag att du som döljer dig med ett tämligen anonymt namn inte behöver skriva ut fullständigt namn på plats där det i fulltext kan läsas för även inte inloggade funbeat-besökare, samt som också är sökbart på t.ex. google. Med hä

Filip: För en total newbie är det klart bäst att köpa cykel i butik, och allra bäst i en riktigt cykelbutik. Har man tur kan man hitta något inte allt för dyrt bland förra säsongens cyklar. Har man en cykelkunnig kompis så tar man med den på shoppingen. O

vad har du för budget Filip

Hej Filip

Ang kassetten håller jag med Håkan. Kompakt vevparti som det är på dessa cyklar och 8-delad kassett 11/30 eller större är inte det lämpligaste på normal kuperat. Skillnad på utväxlingen mellan de olika växlarna blir för markant. 12-25 och 11-23

Om din budget är 5000kr skulle jag hellre välja att köpa en några år begagnad cykel med lite vassare komponenter. På blocket finns det bla Bianchi Nirone 7 och Scott Speedster runt femtusingen.

För en nybörjare skulle jag aldrig rekomendera att börja med att byta delar. Bara att örstå vad ni rpatar om kan vara svårt för en icke-insatt.

Om du som nyböjare känner att du absolut vill det, be då butiken göra det innan du hämtar ut cykeln, oftast k

12