Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKör du med spinnande däck?
You need to log in to create posts and topics.

Ni som kör bil vet att vid halt väglag ska man starta försiktigt, för att inte hjulen ska börja spinna/slira.

Samma sak med skickliga roddare. De tar upp årorna i ungefär samma punkt som de doppade ner dem. Dvs. årorna "slirar" inte i vattnet.

Vid crawl

Vatten är en newtonsk vätska, det är fysikaliskt omöjligt att lägga på kraft utan att den rör sig bakåt relativt isättningspunkten.
Du kan förstås sticka ner handen i vattnet, sparka som en galning, och dra upp den framför där den sattes i, men det är ing

Liknelsen med slirande bildäck kanske är lite långsökt, även då handlar det om att energi slösas bort i onödan. Skulle kunna liknas med den teknik som många dåliga simmare gör, nämligen att skyffla vatten med armarna, så hårt och så mycket det hinner.

Me

Det dök upp en liten fråga i cykelforumet tidigare angående vindhastighet relativt motlut som fick mig att kika på formeln för luftmotstånd.

F = (densiteten * vindhastighet² * Area * motståndskoefficient)/2

Målet i simning är ju att kunna maximera F. D

En reflexion: Om dom tar upp handen längre fram än dom satte i den - har inte handen bromsat då?

Det borde den göra.
Frågan är om de fått fram det enbart på antalet armtag och simlängd och ignorerat bensparken?

"En tanke bara: Om jag flyttar min arm närmare intill kroppen när jag drar tillbaka den; borde inte detta hindra ett eventuellt flöde runt ena sidan och då öka friktionen och samtidigt kraften?"

det tycker inte jag mig märka, istället har du handen i tur

Min liknelse med roddbåt och åror, är ett exempel på vad bra grepp i vattnet betyder.

Samtidigt är det en dålig liknelse.

På en roddbåt kommer all kraft och fart från årorna.

Hos vissa bra simmare kommer kraft och fart, INTE från armarnas bakåtrörelser

En bild säger mer än tusen ord.
BILD:http://bayimg.com/image/kalcpaacn.jpg

I grunden håller jag med dig Markku, dvs att det är lätt att spilla energi om man vill mer än vad man kan (vilket jag ofta vill på tävling), men jag tror att hydrodynamiken runt en simmares hand är lite mer komplex än vad du och Terry L (för idén kommer j