Quote from Guest on 8 April 2010, 19:12Ni som kör bil vet att vid halt väglag ska man starta försiktigt, för att inte hjulen ska börja spinna/slira.
Samma sak med skickliga roddare. De tar upp årorna i ungefär samma punkt som de doppade ner dem. Dvs. årorna "slirar" inte i vattnet.
Vid crawl
Ni som kör bil vet att vid halt väglag ska man starta försiktigt, för att inte hjulen ska börja spinna/slira.
Samma sak med skickliga roddare. De tar upp årorna i ungefär samma punkt som de doppade ner dem. Dvs. årorna "slirar" inte i vattnet.
Vid crawl
Quote from Funbeat user on 8 April 2010, 19:22Vatten är en newtonsk vätska, det är fysikaliskt omöjligt att lägga på kraft utan att den rör sig bakåt relativt isättningspunkten.
Du kan förstås sticka ner handen i vattnet, sparka som en galning, och dra upp den framför där den sattes i, men det är ing
Vatten är en newtonsk vätska, det är fysikaliskt omöjligt att lägga på kraft utan att den rör sig bakåt relativt isättningspunkten.
Du kan förstås sticka ner handen i vattnet, sparka som en galning, och dra upp den framför där den sattes i, men det är ing
Quote from Funbeat user on 8 April 2010, 21:46Liknelsen med slirande bildäck kanske är lite långsökt, även då handlar det om att energi slösas bort i onödan. Skulle kunna liknas med den teknik som många dåliga simmare gör, nämligen att skyffla vatten med armarna, så hårt och så mycket det hinner.
Me
Liknelsen med slirande bildäck kanske är lite långsökt, även då handlar det om att energi slösas bort i onödan. Skulle kunna liknas med den teknik som många dåliga simmare gör, nämligen att skyffla vatten med armarna, så hårt och så mycket det hinner.
Me
Quote from Funbeat user on 8 April 2010, 22:27Det dök upp en liten fråga i cykelforumet tidigare angående vindhastighet relativt motlut som fick mig att kika på formeln för luftmotstånd.
F = (densiteten * vindhastighet² * Area * motståndskoefficient)/2
Målet i simning är ju att kunna maximera F. D
Det dök upp en liten fråga i cykelforumet tidigare angående vindhastighet relativt motlut som fick mig att kika på formeln för luftmotstånd.
F = (densiteten * vindhastighet² * Area * motståndskoefficient)/2
Målet i simning är ju att kunna maximera F. D
Quote from Elias Engqvist on 8 April 2010, 22:32En reflexion: Om dom tar upp handen längre fram än dom satte i den - har inte handen bromsat då?
En reflexion: Om dom tar upp handen längre fram än dom satte i den - har inte handen bromsat då?
Quote from Funbeat user on 8 April 2010, 22:34Det borde den göra.
Frågan är om de fått fram det enbart på antalet armtag och simlängd och ignorerat bensparken?
Det borde den göra.
Frågan är om de fått fram det enbart på antalet armtag och simlängd och ignorerat bensparken?
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 08:34"En tanke bara: Om jag flyttar min arm närmare intill kroppen när jag drar tillbaka den; borde inte detta hindra ett eventuellt flöde runt ena sidan och då öka friktionen och samtidigt kraften?"
det tycker inte jag mig märka, istället har du handen i tur
"En tanke bara: Om jag flyttar min arm närmare intill kroppen när jag drar tillbaka den; borde inte detta hindra ett eventuellt flöde runt ena sidan och då öka friktionen och samtidigt kraften?"
det tycker inte jag mig märka, istället har du handen i tur
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 18:49Min liknelse med roddbåt och åror, är ett exempel på vad bra grepp i vattnet betyder.
Samtidigt är det en dålig liknelse.
På en roddbåt kommer all kraft och fart från årorna.
Hos vissa bra simmare kommer kraft och fart, INTE från armarnas bakåtrörelser
Min liknelse med roddbåt och åror, är ett exempel på vad bra grepp i vattnet betyder.
Samtidigt är det en dålig liknelse.
På en roddbåt kommer all kraft och fart från årorna.
Hos vissa bra simmare kommer kraft och fart, INTE från armarnas bakåtrörelser
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 11:06En bild säger mer än tusen ord.
BILD:http://bayimg.com/image/kalcpaacn.jpg
En bild säger mer än tusen ord.
BILD:http://bayimg.com/image/kalcpaacn.jpg
Quote from Funbeat user on 11 April 2010, 17:38I grunden håller jag med dig Markku, dvs att det är lätt att spilla energi om man vill mer än vad man kan (vilket jag ofta vill på tävling), men jag tror att hydrodynamiken runt en simmares hand är lite mer komplex än vad du och Terry L (för idén kommer j
I grunden håller jag med dig Markku, dvs att det är lätt att spilla energi om man vill mer än vad man kan (vilket jag ofta vill på tävling), men jag tror att hydrodynamiken runt en simmares hand är lite mer komplex än vad du och Terry L (för idén kommer j