Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöra på olimmad tub (provosoriskt …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej. Jag fick punktering på mitt framdäck när jag var ute och körde landsväg i veckan. Som tur var och som jag läst på här på forumet hade jag ett extradäck med som jag lyckades kränga på och cykla hem på. Nu till kruxet. Jag har beställd en ny tub på n

Min rek:
Fortsätt cykla och ta det piano om du inte förleds att köra lopp eller tävling. Limma gärna reservtuben om du nu inte har någon ny i reserv (dödssynd!! - alltid ha minst en ny tub hemma! - du vet ju vad som händer förr eller senare!)

Som reserv

Men köp ett reservdäck av samma typ som du ska köra på sen då?
Men till frågan då, jag har kört med ett olimmat bakdäck mycket länge då jag glömde att limma det efter en punktering... Inga problem alls. Men då var naturligtvis däcket förlimmat och det va

Okej. Det är som sagt en gammal cykel som stått ett tag, så det finns en del gammalt lim på fälgen och reservdäcket ska ha varit förlimmat. Och som jag förstår enligt svaren här så ska ett däck alltså inte ta så mycket stryk av att limmas och sen dras av.

Det tar en kvart att limma en tub inklusive torktid så vad är problemet? Däremot ska du inte köra på tuben förrän dagen efter.

Martin - förlåt en nybörjare, men säger du alltså ovan att man helst inte skall ha en ny slang med sig som reserv, utan en som man lagat tidigare? Varför det i så fall, för att man säker vet att den är hel och problemfri?

Nae, han menar ett tubdäck som är limmat sedan tidigare.

Tubdäck saknar slang.

Tubdäck saknar inte alls slang, men den är väl dold på insidan av däcket.

Hej! Fördelen med att ha ett tidigare använt däck som reserv är bl.a. att det är betydligt lättare att få på fälgen en ett nytt, eftersom att däcken töjer sig lite, samt att det sitter lite lim kvar. Men har däcket legat länge så torkar limmet och gör då

Tack för alla svar. Då vet jag. Ska ner och limma omgående.

12