Quote from Guest on 22 January 2009, 15:55Var precis och cyklade med min racer.Har skaffat mig en garmin 305 med kadens sensor.
Nu undrar jag om en kadens på 86 e ok att ligga på eller ska det va högre?
passet va på 4mil(spelar kanske ingen roll)
Känns "fel"att växla ner och ha en högre kadens,g
Var precis och cyklade med min racer.Har skaffat mig en garmin 305 med kadens sensor.
Nu undrar jag om en kadens på 86 e ok att ligga på eller ska det va högre?
passet va på 4mil(spelar kanske ingen roll)
Känns "fel"att växla ner och ha en högre kadens,g
Quote from Rasmus Olsson on 22 January 2009, 16:05"Man" brukar säga att 90 i kadens är optimalt. Men kolla cyklistera på TdF, en del trampar betydligt snababre än så, och andra långsammare. Det är individuellt. Så känns 86 bra för dig, så är det bra för dig.
"Man" brukar säga att 90 i kadens är optimalt. Men kolla cyklistera på TdF, en del trampar betydligt snababre än så, och andra långsammare. Det är individuellt. Så känns 86 bra för dig, så är det bra för dig.
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 16:13TdF är väl en tävling?
Din fråga är om träning utgår jag ifrån.
Jag rekommenderar att du kör på +90 i kadens under allra största delen av passet.
TdF är väl en tävling?
Din fråga är om träning utgår jag ifrån.
Jag rekommenderar att du kör på +90 i kadens under allra största delen av passet.
Quote from Rasmus Olsson on 22 January 2009, 16:30TdF är ingen tävling. Det är underhållning på hög nivå. Alpnivå.
TdF är ingen tävling. Det är underhållning på hög nivå. Alpnivå.
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 16:35lite beror ju på vad du är ute efter... enkel jämförelse åter igen Tdf och nga år sen men men ..
hög kadens, Lätt växel = mkt hjärta&kondis á la Lance
låg kadens, tung växel = mkt muskelstryka och risk för mjölksyre stumma ben á la Jan Ulrich..sen är
lite beror ju på vad du är ute efter... enkel jämförelse åter igen Tdf och nga år sen men men ..
hög kadens, Lätt växel = mkt hjärta&kondis á la Lance
låg kadens, tung växel = mkt muskelstryka och risk för mjölksyre stumma ben á la Jan Ulrich..
sen är
Quote from Elias Engqvist on 22 January 2009, 16:44Man ska inte hålla jämn kadens på träning anser jag. Det kan man göra om man cyklar till affären eller nåt. Då man tränar ska varje pass ha ett speciellt syfte. Kör du distans kanske du håller tex 90 men tex vid intervallträning kan det vara bra att hålla
Man ska inte hålla jämn kadens på träning anser jag. Det kan man göra om man cyklar till affären eller nåt. Då man tränar ska varje pass ha ett speciellt syfte. Kör du distans kanske du håller tex 90 men tex vid intervallträning kan det vara bra att hålla
Quote from ellen olsson on 22 January 2009, 17:22På styrkeintervallerna ska du ha betydligt lägre kadens än så. 80 är ganska meningslöst...
På styrkeintervallerna ska du ha betydligt lägre kadens än så. 80 är ganska meningslöst...
Quote from Berit Bengtson on 22 January 2009, 19:39Fredrik Granlund skrev:
> På styrkeintervallerna ska du ha betydligt lägre kadens än så. 80 är ganska meningslöstNja, ska är väl ett onödigt starkt ord.
I vissa träningsprogram föreslår det att, borde du väl ha skrivit, eller?Dessutom ifrågasätts den
Fredrik Granlund skrev:
> På styrkeintervallerna ska du ha betydligt lägre kadens än så. 80 är ganska meningslöst
Nja, ska är väl ett onödigt starkt ord.
I vissa träningsprogram föreslår det att, borde du väl ha skrivit, eller?
Dessutom ifrågasätts den
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 20:37CSC-Saxobank kör sittande med 60 kadens uppför på +5km backar som träning och de har rätt hyffsade resultat de senaste åren.
CSC-Saxobank kör sittande med 60 kadens uppför på +5km backar som träning och de har rätt hyffsade resultat de senaste åren.
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 22:16Kör det som känns bra, men låg kadens kan slita på knänen om kadensen är ett resultat av för tunga växlar. Kör gärna de första fem passen på våren med lilla klingan och pinna på. Sedan anser jag att kadens är något individuellt. Förre oldboysvärldsmästare
Kör det som känns bra, men låg kadens kan slita på knänen om kadensen är ett resultat av för tunga växlar. Kör gärna de första fem passen på våren med lilla klingan och pinna på. Sedan anser jag att kadens är något individuellt. Förre oldboysvärldsmästare