Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonKalmar Järnmannen/ Kalmar IM
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad innebär det i praktiken om Kalmar blir en IM-tävling?
Måste man kvalificera sig, blir det ett bättre arrangemang, vilka för och nackdelar finns det?
Förmodligen har detta redan avhandlats men jag hittade inte den tråden

Större arrangemang, större mediebevakning, högre startavgift och kvalplatser till Ironman Hawaii är nog de största effekterna.

ok, så det krävs inga tider för att få ställa upp?

Alla (hela) IM-tävlingar utom den i Kona är kvaltävlingar.

En av fördelarna kan väl bli att fler klubbar i närområdet får chansen till en x-tra inkomst.
Tävlingen kan nog inte bli mycket större i nuvarande TC, man bör nog dela upp det på minst 2 dagar för IM. (dam/herr) Kanske Fredrikskansområdet kan inhysa TC om

Vilken bra idé! Ölandsbron vore en upplevelse. Men om vädret är dåligt skulle det bli kaos. 14 m/s på bron med en massa tempocyklar?

En annan fråga är om Kalmar blir IM sanktionerade, kommer det då att finnas marknad för ytterligare en tävling i Sverige på ironman-distansen? Om Kalmar blir sanktionerade så kommer det med största sannolikhet komma en massa folk från utlandet och tävla v

Jag tycker det låter bra om Kalmar lyckas bli en Ironman-tävling.

Men hur går kvalen till? Är det ett visst antal från varje kvaltävling som kan åka till Hawaii? Eller sätts en tid för tävlingen man måste ta sig under? (jag behöver nog många års träning

Nackdelar:
* Dyrare
* Man måste anmäla sig förbannat tidigt (nu går det bra dagen innan)
* Tuffare bana / sämre tider (cykling över ölandsbron, fler skarpa kurvor i när cykling & löpning ska gå genom centrum)
* Trångt på simning, växlingsområde & cykling

Marcus jag vet inte om jag håller med om sämre tider med mer elit!
Ta som exempel Challenge Copenhagen helgen efter Kalmar då var det 8 man som slog vinnartiden i Kalmar! 8 stycken på en ganska lik bana (relativt flak) och segraren var drygt 22 minuter fö

12