Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKalorier
You need to log in to create posts and topics.

Funderar.... på hur cykling kan förbränna fler kalorier än löpning!? Det måste ju vara så att man oftar cyklar längre tid och att det är orsaken. Vid löpning har man i regel högre puls än vid cykling men räknas inte det?

Om man tar ett ex:
4,7 km löpning

Mätt på vilket sätt?

Vet du att de beräknade förbrukningar stämmer med verkligheten?

Hur många kcal du förbränner under träning styrs av din intensitet och tid,
för att räkna ut exakt så måste du använda direkt kalorimetri där man med dyrbar utrustning mäter individens värmeproduktion, eller indirekt kalorimetri där man mäter förbrukat s

Hej Martin,

Som andra redan varit inne på så är kaloriförbrukningsmätning med pulsklocka inte särskilt exakt, men lite roligt/intressant kan det ju vara ändå.

Har du medelpulsen för passen du jämför? Min teori skulle annars vara att du på löp-passet har

Antar att denna "kaloriförbrukning" är vad som framgår på en GPS/pulsklocka som inte mäter kaloriförbrukning efter tid och puls, utan efter avverkad sträcka, som t.ex. Garmin Forerunner 305. Således, tränar du en timme på cykeln påstår 305:an att det medf

När man gör jämförelser vilken sport som bränner flest kalorier så skulle jag vända mig till alla de kaloriförbrukningstabeller som finns ute på nätet. Pulsklockor ger bara ett väldigt ungefärligt värde.

En tabell (ingen aning om den är vettig, men tar d

Det var stillsamt. Jag brukar använda racer eller cycleX när jag tränar.