Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelkan inte sykla så fort som jag vi …
You need to log in to create posts and topics.

hej hej jag köpte en ny mtb, en crecent bjarke i början utav sommaren. har cyklat typ 5 mil i veckan, och nu, i nerförsbackarna så hinner jag inte trampa så fort som krävs för att öka farten....vad göra? ska jag byta cykel en kan jag "dreva" den:-)

Är det terräng eller landsväg vi talar om?

Växla upp? 😉 ... alltså, ibland (extremt sällan) har jag högsta växel på min Racer och känner att jag inte kan driva den nedåt genom att trampa, då kanske man bara skall konstatera att det går inte mycket fortare än såhär..

En mtb är ofta växlad så det börjar bli obekvämt vid 35-40. Men det håller man sällan i skogen. Så är det landsväg är svaret byt cykel.

Behöver du inte vila i nedförsbackarna efter att nått högsta växel då har du jobbat för dåligt i uppförsbackarna 😉

ok det är vägcykling jag snackar nu:) kommer upp i 42kmh o sen får jag trampa utav helvete för att driva framåt. kanske skulle fundera över en hybrid ist . är dock väldigt nöjd med cykeln i övrigt.. hmm

En mtb är inte byggd för det på något sätt. Testa en landsvägsracer så kan du utan vidare trampa vidare uppåt 60 iaf och samtidigt uppleva hur stabil cykeln blir i de farterna där en mtb kan börja bli orolig.

Och nej, hybrid är nog inte heller det bästa valet i de farterna. Iaf inte standardcyklar.

Rubriken på tråden är nog något de flesta cyklister kan känna igen sig i.

Dags för en sykolog.