Quote from Guest on 16 August 2013, 16:19Jag väger 180 kg och försöker nu att gå ner i vikt och tänkte börja cykla.
Kan jag cykla på en vanlig damcykel eller går den sönder då?
Jag väger 180 kg och försöker nu att gå ner i vikt och tänkte börja cykla.
Kan jag cykla på en vanlig damcykel eller går den sönder då?
Quote from Funbeat user on 16 August 2013, 16:29De flesta cyklar jag har sett har rek maxvikt på cyklisten på 100-110 kg, vissa snarare 90-100 kg.
Du kanske kan börja med att cykla på en motionscykel inomhus?
De flesta cyklar jag har sett har rek maxvikt på cyklisten på 100-110 kg, vissa snarare 90-100 kg.
Du kanske kan börja med att cykla på en motionscykel inomhus?
Quote from Funbeat user on 16 August 2013, 16:41Det är inte cykeln som går sönder.
Däremot finns risk för du får punktering om däcken sjunker för mycket.
Rekommenderas så breda däck som möjligt. Pumpa till maxtryck enligt däcksida, och kolla hur mycket däcket trycks ihop när du sitter på cykeln.
Om
Det är inte cykeln som går sönder.
Däremot finns risk för du får punktering om däcken sjunker för mycket.
Rekommenderas så breda däck som möjligt. Pumpa till maxtryck enligt däcksida, och kolla hur mycket däcket trycks ihop när du sitter på cykeln.
Om
Quote from Funbeat user on 16 August 2013, 20:18Tror inte det är några problem om du väljer en rejäl cykel med stålram. Hjulen ska vara bra byggda med 36 ekrar, och breda välpumpade däck typ Schwalbe big apple. Gärna en bred skön sadel.
Du kommer ju inte börja med att susa fram på landsvägarna i 30 kny
Tror inte det är några problem om du väljer en rejäl cykel med stålram. Hjulen ska vara bra byggda med 36 ekrar, och breda välpumpade däck typ Schwalbe big apple. Gärna en bred skön sadel.
Du kommer ju inte börja med att susa fram på landsvägarna i 30 kny
Quote from Funbeat user on 18 August 2013, 11:04Grattis till ett nytt liv, cykla är bland det bästa som finns. Och lycka till med viktminskningen.
Grattis till ett nytt liv, cykla är bland det bästa som finns. Och lycka till med viktminskningen.
Quote from Funbeat user on 18 August 2013, 11:08Min dotter vägde förut 112kg cyklar på en ca 30 år gammal Mustang med smala däck. OK någon punka.
Nu väger hon 94 kg cykling, mycket promenader, styrka och kostomläggning (äta regelbundet för att inte frossa) har gett framgång.
Min dotter vägde förut 112kg cyklar på en ca 30 år gammal Mustang med smala däck. OK någon punka.
Nu väger hon 94 kg cykling, mycket promenader, styrka och kostomläggning (äta regelbundet för att inte frossa) har gett framgång.
Quote from Funbeat user on 18 August 2013, 12:46Skulle rekommendera en cykel med raka rör istället för svängda som exemplet ovan - cykel blir strukturellt starkare och mindre svajig då.
Skulle rekommendera en cykel med raka rör istället för svängda som exemplet ovan - cykel blir strukturellt starkare och mindre svajig då.
Quote from Funbeat user on 19 August 2013, 11:30Grattis till ett nytt aktivare liv. Cykel är både roligt och bra för hälsan. Jag hoppas du skall hitta en cykel som passar dej.
Grattis till ett nytt aktivare liv. Cykel är både roligt och bra för hälsan. Jag hoppas du skall hitta en cykel som passar dej.
Quote from Funbeat user on 19 August 2013, 12:00Om du väger 180kg har du förmodligen rätt så starkare benmuskler. En damcykel blir inte lika stabil som en herrcykel och när du trampar till finns det risk för att ramen vrider sig fram och tillbaka.
Om det funkar för dig så skulle jag rekommendera en he
Om du väger 180kg har du förmodligen rätt så starkare benmuskler. En damcykel blir inte lika stabil som en herrcykel och när du trampar till finns det risk för att ramen vrider sig fram och tillbaka.
Om det funkar för dig så skulle jag rekommendera en he
Quote from Mattias Johansson on 19 August 2013, 15:37Jag skulle oxå rekommendera en herrcykel. En herrcykels geometri är starkare än en damcykel.
Jag skulle oxå rekommendera en herrcykel. En herrcykels geometri är starkare än en damcykel.