Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKan jag cykla på en vanlig damcyk …
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag väger 180 kg och försöker nu att gå ner i vikt och tänkte börja cykla.
Kan jag cykla på en vanlig damcykel eller går den sönder då?

De flesta cyklar jag har sett har rek maxvikt på cyklisten på 100-110 kg, vissa snarare 90-100 kg.

Du kanske kan börja med att cykla på en motionscykel inomhus?

Det är inte cykeln som går sönder.

Däremot finns risk för du får punktering om däcken sjunker för mycket.

Rekommenderas så breda däck som möjligt. Pumpa till maxtryck enligt däcksida, och kolla hur mycket däcket trycks ihop när du sitter på cykeln.

Om

Tror inte det är några problem om du väljer en rejäl cykel med stålram. Hjulen ska vara bra byggda med 36 ekrar, och breda välpumpade däck typ Schwalbe big apple. Gärna en bred skön sadel.
Du kommer ju inte börja med att susa fram på landsvägarna i 30 kny

Grattis till ett nytt liv, cykla är bland det bästa som finns. Och lycka till med viktminskningen.

Min dotter vägde förut 112kg cyklar på en ca 30 år gammal Mustang med smala däck. OK någon punka.
Nu väger hon 94 kg cykling, mycket promenader, styrka och kostomläggning (äta regelbundet för att inte frossa) har gett framgång.

Skulle rekommendera en cykel med raka rör istället för svängda som exemplet ovan - cykel blir strukturellt starkare och mindre svajig då.

Grattis till ett nytt aktivare liv. Cykel är både roligt och bra för hälsan. Jag hoppas du skall hitta en cykel som passar dej.

Om du väger 180kg har du förmodligen rätt så starkare benmuskler. En damcykel blir inte lika stabil som en herrcykel och när du trampar till finns det risk för att ramen vrider sig fram och tillbaka.

Om det funkar för dig så skulle jag rekommendera en he

Jag skulle oxå rekommendera en herrcykel. En herrcykels geometri är starkare än en damcykel.

12