Quote from Guest on 4 April 2011, 23:15Jag har en framdämpare "Rock Shox Tora" som inte låser sig i "låsläget", den fjädrar ändå (men hårt).
Kan man reparera en sådan eller är den bara att byta ut (jag vill oftast ha den fast) ?
Jag har en framdämpare "Rock Shox Tora" som inte låser sig i "låsläget", den fjädrar ändå (men hårt).
Kan man reparera en sådan eller är den bara att byta ut (jag vill oftast ha den fast) ?
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 23:25Många dämpare blir inte helt låst när man "låser" dem. De blir hårdare och får kortare fjädringsväg. Kanske är det orsaken?
Många dämpare blir inte helt låst när man "låser" dem. De blir hårdare och får kortare fjädringsväg. Kanske är det orsaken?
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 08:25Låter bekant. Min gaffel hade läckt oljan och den fjädrade men inte som den skulle, och den gick inte heller låsa.
En service ordnade det för en säsong, men nu verkar den likadan igen.
Låter bekant. Min gaffel hade läckt oljan och den fjädrade men inte som den skulle, och den gick inte heller låsa.
En service ordnade det för en säsong, men nu verkar den likadan igen.
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 09:10Min erfarenhet (om än hur liten den är) säger att dämpare som blir helt stumma när man låser dem kan "skjuta packningen" om de utsätts för en kraftig stöt i låst läge (min gjorde det). Då försvann fjädringen helt i båda lägen och jag fick den bytt till en
Min erfarenhet (om än hur liten den är) säger att dämpare som blir helt stumma när man låser dem kan "skjuta packningen" om de utsätts för en kraftig stöt i låst läge (min gjorde det). Då försvann fjädringen helt i båda lägen och jag fick den bytt till en
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 18:34Dempergafflen skal ikke låse seg 100%, . Da tar du pakningen. Det skal fortsatt være 1-2 cm vandring, men det skal være trekt og hårt.
Dempergafflen skal ikke låse seg 100%, . Da tar du pakningen. Det skal fortsatt være 1-2 cm vandring, men det skal være trekt og hårt.
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 23:00Rock Shox gafflar är kända för att fjädra lite även i låst läge ca 20mm, de är konstruerade så. Fox bl.a är stumma(re) i låste läge. Jag åker på cyklar med båda märkena.
Rock Shox gafflar är kända för att fjädra lite även i låst läge ca 20mm, de är konstruerade så. Fox bl.a är stumma(re) i låste läge. Jag åker på cyklar med båda märkena.
Quote from Funbeat user on 7 April 2011, 07:41Tack för alla svaren, då är den kanske felfri iallafall.
Jag hade dock en känsla att den släppte lite mer och mer under cykling men jag ska ta om mäta detta så jag inte bara "tror" att det är så...
Tack för alla svaren, då är den kanske felfri iallafall.
Jag hade dock en känsla att den släppte lite mer och mer under cykling men jag ska ta om mäta detta så jag inte bara "tror" att det är så...