Quote from Guest on 13 July 2013, 07:57I uppförsbackar på ettans växel har kedjan börjat slinta över klingorna. Väldigt obehagligt. Har utan resultat försökt få bättre kedjespänning genom att kapa ett par länkar.
Kan det löna sig att enbart byta kedja eller måste alltid frikrans och kedja byta
I uppförsbackar på ettans växel har kedjan börjat slinta över klingorna. Väldigt obehagligt. Har utan resultat försökt få bättre kedjespänning genom att kapa ett par länkar.
Kan det löna sig att enbart byta kedja eller måste alltid frikrans och kedja byta
Quote from Funbeat user on 13 July 2013, 08:07Kedja och bakkrans behöver inte bytas samtidigt. Men om man inte tycker kostnaden är ett problem, är ju det bättre.
Du kan kan ju själv kontroller slitaget på kedjan.
Se: http://msaweb.se/Cykel/cykeln/skota_kedjan.htm#Byte%20av%20kedjaDu ska ju inte he
Kedja och bakkrans behöver inte bytas samtidigt. Men om man inte tycker kostnaden är ett problem, är ju det bättre.
Du kan kan ju själv kontroller slitaget på kedjan.
Se: http://msaweb.se/Cykel/cykeln/skota_kedjan.htm#Byte%20av%20kedja
Du ska ju inte he
Quote from Funbeat user on 14 July 2013, 22:26Prova med att tvätta bakväxelns rörliga delar med avfettning och olja in den, så att den orkar röra sig och hålla kedjan spänd. En tre år gammal kedja är förmodligen ganska slut, så det kan vara den som slirar också.
Prova med att tvätta bakväxelns rörliga delar med avfettning och olja in den, så att den orkar röra sig och hålla kedjan spänd. En tre år gammal kedja är förmodligen ganska slut, så det kan vara den som slirar också.
Quote from Funbeat user on 15 July 2013, 21:36Den kuggar fram pga att dina nya klingor inte passar ihop med din slitna kedja.
Byt tillbaka till gamla klingorna eller byt till ny kedja och ny kassett.
Den kuggar fram pga att dina nya klingor inte passar ihop med din slitna kedja.
Byt tillbaka till gamla klingorna eller byt till ny kedja och ny kassett.
Quote from Funbeat user on 18 July 2013, 21:57Säker på att den kuggar över? Det är inte som att den slinter ner på näst högsta lite tillfälligt? Jag hade lite felinställda växlar efter att en dålig verkstad "ställt in" växlarna, på vissa växlar så "slant" den över till högre växel lite då och då, och
Säker på att den kuggar över? Det är inte som att den slinter ner på näst högsta lite tillfälligt? Jag hade lite felinställda växlar efter att en dålig verkstad "ställt in" växlarna, på vissa växlar så "slant" den över till högre växel lite då och då, och
Quote from Funbeat user on 26 July 2013, 13:21Jag bytte precis kedja utan att den gamla kedjan börjat slinta. Den gamla kedjan hade gått c:a 350-360 mil. Jag bytte INTE kassett och den nya kedjan funkar fin fint.
Väntar man för länge med att byta kedja så det börjar hoppa och krångla så har förmodlig
Jag bytte precis kedja utan att den gamla kedjan börjat slinta. Den gamla kedjan hade gått c:a 350-360 mil. Jag bytte INTE kassett och den nya kedjan funkar fin fint.
Väntar man för länge med att byta kedja så det börjar hoppa och krångla så har förmodlig
Quote from Funbeat user on 26 July 2013, 14:05När ska man byta kedja OCH kasset?
Det är ju inte så att helt plötsligt slutar växlingen att fungera. Förslitningen pågår hela tiden, och växlingen börjar krångla lite i taget.
Sist bytte kassett och kedja (jag har Shimanos 105 grupp). Kedjan var dock e
När ska man byta kedja OCH kasset?
Det är ju inte så att helt plötsligt slutar växlingen att fungera. Förslitningen pågår hela tiden, och växlingen börjar krångla lite i taget.
Sist bytte kassett och kedja (jag har Shimanos 105 grupp). Kedjan var dock e
Quote from Funbeat user on 29 July 2013, 14:06Har 2 kedjor som jag allternerar emellan 🙂
Har 2 kedjor som jag allternerar emellan 🙂