Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKedjegnissel och kedja som börjar …
You need to log in to create posts and topics.

12

Har en ny cykel (65mil) som börjat gnissla och även kedjan har börjat hoppa lite, är det bara smörj som behövs för att rätta till problemet eller behövs något annat? Vilken olja ska jag använda?

Kan väl tillägga att jag är ganska grön på det här med mek

Lite efterjustering av växlar och allmänt åtdragande av skruvar och muttrar är inget ovanligt efter några mil på en ny cykel. Eftersom du naturligtvis handlade din cykel hos en seriös cykelhandlare så är det bara att gå dit och få hjälp.

Jag kan tänka mig att du har en "stel länk" i kedjan.
Det brukar få den att hoppa. Det kan hjälpa att smörja men ofta behöver de "ledas upp". Det kan man göra genom att bryta den stela länken försiktigt tvärs det håll kedjan ledar.
Är cykeln ny är det n

Når en køper ny sykkel så følger det ofte med gratis førstegangs service.

Det som hender er at vaierene til girene strekker seg en 1/2-1 m.m. Derfor må stilleskruen til girene skrues ørlite ut.

Om du vil prøve selv : heng syklen opp i setet. Klikk gire

I första hand ska du naturligtvis smörja kedjan!

Det måste göras regelbundet och hela tiden!

Jag själv använder teflonolja på sprayburk, som finns på bensinmackar.

Oljan är helt klar och är lätt att spruta på. Sedan är det bara att hålla en trasa runt

Annelie: Smörj kedjan. Fortsätter det hoppa så sväng in där du köpte den och beskriv problemet så hjälper de dig.

Rent mentalt så blir det trögare när kedjan gnisslar/rasslar än när den flyter på bra. =)

Om du har gratis service så utnyttja det.

I första hand ska kedja och växlar vara rena. Kedjan ska se ut som ny.
Sen smörjer du kedjan och torkar bort överflödig olja.

När allt är rent och fint så justerar du in växlarna.
Så här gör jag:
Växla så att vä

Jeg tror ikke det er særlig smart å lytte til Anders Anderson sin forklaring om du ikke er utbildet sykkelmekker.

Det er bare litt etterjustering som skal till. Den funket da du køpte den.

Ta en sveng innom buttikken. (L)

Det är sant.
Börja uppifrån i mitt inlägg och se om det hjälper.
Gå sen ner punkt för punkt tills problemet är löst.

Jag tycker att justera in växlar hör till vad man bör kunna utföra själv om man cyklar mycket, men ta gärna en mekkurs om osäkerhet finns

För att styra in diskussionen på något annat. Mekkurs Anders. Finns det några andra än de SCF (Svenska Cykelförbundet) håller?
Tänkte gå men tycker det verkar vara lång tid till nästa tillfälle då dessa går i oktober november.

12