Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKedjelås till campa 11 delat.
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej.

Är det nån som vet om det finns nåt lämplig kedjelås till camaps 11 delade kedjor.

Kedjan är 5.5 mm och det tajtaste kedjelåste som jag hittat är 5.88 mm och fråga är om det kommer att funka eller ej.

Vänligen

P.

Det går inte då utrymmet mellan kassettkransarna är smalare för att kunna passa på campas vanliga 10-delade body, det kommer att vara risk för kjedjetrassel...
Tills vidare får du väl köpa lösa c-11 nitar

Hej.

Nej jag tror inte att avståndet mellan dreven kommer att vara det avgörande. Avståndet på en 10 delad är 6.9 mm som minst och 7.1 som störst och då mellan 11 och 13 drevet (12 är då den kedjan är tänkt att gå på) på en av mina kassetter.

Dvs det f

Jag har kört med campa-11 den här sommaren.. Jag antar att det här extra utrymmet du nämner behövs dels för att kedjan rör sig lite grann lateralt på kassettkransen under belastning, dels för att få rum med en lateral (sidoförflyttning) vid växling. Probl

Hej Daniel.

"Kanske då lika bra att köra 10-delad kedja på en gång om nu det funkar med 5,9 kejdelås"

Nej det skulle jag inte göra då risken att "hela" kedjan kan komma att "glappa" på drev och klinr. Och detta tror jag kan komma att medföra ett onödigt

OK testa och rapportera! Lycka till!
Jag ska hålla utkik efter 5,5 mm kedjelås då jag själv skulle ha nytta av det.
Återkommer om det i så fall.

Testade att lägga ner en Shimano 10 delad kedja i en camppa 11 kassett:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=5894129
Kedjan fyllde upp mellanrummet så mycket att den tog i de angränsande kransarna, tror att ett ensamt kedjelås på 5,9 kan st

Av vilken anledning ska du inte köra med kompatibla delar?

Hej Daniel.

Nej att detta inte skulle funka är jag inte alls förvånad över. Det blir så att säga ett dubbel fel där. För om jag inte har helt fel så är den kedjan 6.1 mm inte 5.9 mm och en diff på 0.2 mm kan vara den där lilla skillnaden som gör att det

Tror du att det fungerar bra?

12