Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKedjetips
You need to log in to create posts and topics.

12

Vänder mig till FBs expertpanel igen för nu är det dax att köpa hem lite kedjor.

Jag kör på SRAM Force komponenter med undantag av kassett, vilken är Shimanos Dura-Ace 10-delad. Kassetten är i stort sett ny.

Vill köpa ett par prisvärda (billiga men bra

Vikten? Den ena är ca 35 gram lättare (lättare blir alltid dyrare).

Om man titta på två kedjor från två olika leverantörer, så tillkommer marknadsföring också.

Wippermann/Connex och KMC har jag goda erfarenheter av.

KMC har jag sett ofta, men aldrig testat. Jag är trött på Shimanos länkmekanism (eller bristande länkmekaniskm). Det gör det dyrt att plocka av kedjan för rengöring eller av något annat skäl. De tar skamligt betalt för extra nitar.

Tack för tips och input!

Beställde just ett par SRAM-kedjor med lås, dock ej de allra billigaste... 🙂

Kör med SRAM PC-1090R. Mycket trevlig kedja utan några problem. Hittills. Kedjelåset ska dock bytas efter ett demontage. Kostar således ca 39:- varje gång.

Jag har för mig att till PC-1070 är de återanvändbara. Tången för demontage är värd sitt pris, äve

Lånar tråden lite.

Jag har nyligen köpt ny kasett och en kedja, Campa record 11 speed. Nån som vet var man hittar kedjelås till dessa kedjor?

"Länktips"
http://www.campagnolo.com/jsp/en/faq/index.jsp

Från sidan:
16. Can I use other brands of 11s components?
No, the 11s drivetrain is designed to work exclusively with original Campagnolo 11s components.

Frågan handlade dock om var man kan hit

> 16. Can I use other brands of 11s components?
No, the 11s drivetrain is designed to work exclusively with original Campagnolo 11s components.

Så skriver alla tillverkare "alltid". Faktum är att det dyker upp bra alternativ efterhand.

Snart kommer någon producent med alternativa 11-kedjor.

12