Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonKissande under IRONMAN
You need to log in to create posts and topics.

12

Hejsan!

Genmförde precis min tredje IRONMAN och fick även den här gången kissa en ofantlig massa gånger under cyklingen. Någon annan som råkat ut för samma fenomen eller kan ha en förklaring till det massiva kissandet. Kan nämna att det verkligen inte st

Svalt en massa vatten under simningen? (Druckit mycket innan start?)
En faktor kan vara temperatur - när du fryser drar många blodkärl ihop sig, och kroppen tycker att vätskevolymen blir för stor. Och tvärtom när du blir varm blir du törstig även utan att

Jag känner igen Anders beskrivning på min första Järnman 2007
Jag svalde en hel del vatten under simningen , Sedan kom det en del skurar under cyklingen som kylde ner.
Detta plus en del illamående från simningen gjorde att jag försökte dricka mina kalori

"Varje gram glykogen binder samtidigt upp ~3 gram vatten. Våra kroppar kan lagra ungefär 500 gram glykogen så beroende på vad du har ätit, din fysiska aktivitet m.m. så kan din vikt skifta med omkring två kilo på grund av olika mängder glykogen."
http://t

What is cold immersion diuresis in swimmers? (aka why do you pee after swimming?)
Det handlar om att kroppen anpassar blodtrycket/-mängden efter olika omgivningar. När man badar/simmar så utsätts kroppen för ytlig nedkylning och kroppen reagerar som att man

jag minns i 2014 att jag kissade två gånger under cykling. första gång det gick inte att trampa om jag inte stannade och kissade, där var så mycket tryck. andra gången var siste depå där ute vid 150km och då var det mer så jag kunna koppla av innan löp

Intressant hur det kan variera från person till person. Min första IM, som var i Kalmar 2015, behövde jag inte pinka en enda gång på hela dagen. Mitt andra, som genomfördes i betydligt varmare klimat (det var 32+ grader på löpningen och lite vind), fick j

Vill minnas jag pinkade ett halvdussin gånger under Järnmannen 2009.

Som jämförelse med Vasalopp, där det blir antingen noll eller en gång. Visserligen bara halva tävlingstiden men man dricker ju ett antal liter på vägen. Jag tänker att en väsentlig ski

Tack alla för svaren!

Tolkar det hela som att det inte är så mycket att göra åt saken. 🙂

Se till att inte dricka så mycket innan start, och inte svälja så mycket av Kalmarsund?

12