Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKnäkänning
You need to log in to create posts and topics.

Så var det dags för tjejvättern på lördag.

Jag är ingen rutinerad cyklist direkt, utan har mest sett TV som en del i tjejklassikern och ett tillfälle att prova på cykling som sport och inte bara som ett transportmedel. Det är faktiskt en riktigt behaglig

Det är väl bäst att köra på tillräckligt lätta växlar och se till att höjden på sadeln är rätt inställd.

För mig brukar det kännas i någon muskel precis ovanför knäskålen om sadeln är för låg. På längre rundor (150 + km) brukar det kännas obehagligt i kn

Hejsan,

Knäont precis över knäskålen brukar vara ett tecken på att man har sadeln lite för lågt. Jag har också känt att desto mer man tränar och desto starkare man blir kan höja sadel lite... självklart skall man ju inte höja den för mycket. Bästa tipset

låter som ett läga att få knät kollat på direkten.

Om man kör med clipless system av typ t.ex. SPD kan också vinkeln på foten vara en orsak. Det vill säga hur tårna pekar, inåt respektive utåt. Foten kan även behöva vinklas i horisontalplanet, kilar under kolssen.

Ahh, Jessica, säg inte så! Hoppas att det inte är så illa!

Gjorde en helservice av cykeln igår och fick hjälp att justera sadeln lite framåt samt höja den en aning. Blev även rekommenderad att masera knät/benhinnor m liniment varje kväll fram till lörda

vad jag menar när jag säger så är:
1 att är det något alvarligt så får man reda på det på en gång och kan få hjälp med det
2 nånting alvarligare kan uteslutas och man kan cykla vidare utan att göra skadan värre