Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKnäprotes och cykling
You need to log in to create posts and topics.

Fick igår dom på mina knän att jag har knäprotes att förvänta mig inom 10 år. 🙁

Finns det erfarenhet på forumet med knäprotes och aktivt cyklande? Skulle gärna ta lite feedback.

Att allmänt cykla med knäprotes inbillar jag mig borde fungera men hur fu

För några år sedan, när jag var på Mallorca och cyklade uppför SaCalobra, blev jag omkörd av en äldre herre med benprotes (från halva låret och nedåt).
Jag tyckte att jag var hyfsat snabb uppför då, men där låg jag i lä av denne grå panter.
Brukar tänka p

Förmodligen avser du byte av led, inte lösben... Själv har jag artros sedan många år, men ännu cyklar jag. Men jag undviker att stå i pedalerna, därför har jag också slutat som spinningledare...
Om lederna är1 slitna är det bra att röra dem till ytterläg

För min del så är det inte atros i den normala bemärkelsen utan felplacerade knäskålar. De sitter för högt,snett och löper därför inte där de skall. Det gör nu när jag närmar mig mina 50 så är det skadat.
Fördel. Jag kommer förhoppningsvis bara behöva byt

Det finns en äldre man på löpningssidan som fortfarande är väldigt aktiv trots diverse utbytta delar. Kommer inte ihåg namnet nu men kan återkomma.

Jag sympatiserar med situationen och som det ser ut nu kommer det behövas diverse utbytesdelar framöver fö

Testa ett par "pusuphandels" dom hjälper mig att fortfarande kunna göra armhävningar på tå. Jag kan greppa runt dem och inte bryta handlederna bakåt som gör olidligt ont.

Kolla med Thomas Jelinek här på Fb. Han är så nära Robocop man kan komma o fortfarande träna hårt:-)

Tack för tipset, det funkar även med ett par hantlar som handtag på marken.

Det som jag kan tänka mig bli problem är om man drar i rundtrampet, där kan det möjligen finnas en risk för att man drar i sönder protesen, den är ju gjord för att klara av tryck och inte drag - men det är ju bara att fråga ortopeden, de bör ha koll.

En herre på 69 i vår klubb fick protes i ena knät för ett par år sedan och han kör på 4-5 dagar i veckan, har satt personbästa på Mörksuggejakten och gått ner 23 kg efter detta.Har kör mest MTB XC så ett kevlarskydd har han på knät för man har sagt honom