Quote from Guest on 3 August 2012, 16:44Hur mycket bidrar gafflar i kolfiber på en cykel med aluram till komforten egentligen?
Tanken är att jag ska skaffa en ny racer då en fotskada gjort att löpningen ligger på hyllan och försöker samla lite info i ämnet. Har för tillfället en 90-talsracer m
Hur mycket bidrar gafflar i kolfiber på en cykel med aluram till komforten egentligen?
Tanken är att jag ska skaffa en ny racer då en fotskada gjort att löpningen ligger på hyllan och försöker samla lite info i ämnet. Har för tillfället en 90-talsracer m
Quote from Funbeat user on 3 August 2012, 16:54Är själv en motionär, utan några tävlingsambitioner.
Har haft alla typer av cykel (stål, alu, kolfiber) under 30 års tid. Jag har aldrig märkt någon skillnad som beror på materialet. Däremot betyder ju en ny cykel oftast att sittställningen blir lite ann
Är själv en motionär, utan några tävlingsambitioner.
Har haft alla typer av cykel (stål, alu, kolfiber) under 30 års tid. Jag har aldrig märkt någon skillnad som beror på materialet. Däremot betyder ju en ny cykel oftast att sittställningen blir lite ann
Quote from Funbeat user on 3 August 2012, 17:02Jag har kört olika racercyklar i olika sorters material men det är viss skillnad på en Super Alan och en Basso i alu.
Märker man inte skillnader på olika ramar-rammaterial så märker man troligtvis inte ens skillnad om man sitter bra eller inte.
Jag har kört olika racercyklar i olika sorters material men det är viss skillnad på en Super Alan och en Basso i alu.
Märker man inte skillnader på olika ramar-rammaterial så märker man troligtvis inte ens skillnad om man sitter bra eller inte.
Quote from Funbeat user on 3 August 2012, 17:34Jag har inte samma cykelerfarenhet som Markuu och David, men kör som du i rent motionssyfte för att hålla gubbfläsket och den allmäna degenerationen stången.
Jag har 2 cyklar, en gammal med alu gaffel och ram, och en som är ganska ny i kolfiber.
Jag har
Jag har inte samma cykelerfarenhet som Markuu och David, men kör som du i rent motionssyfte för att hålla gubbfläsket och den allmäna degenerationen stången.
Jag har 2 cyklar, en gammal med alu gaffel och ram, och en som är ganska ny i kolfiber.
Jag har
Quote from Funbeat user on 3 August 2012, 17:41Man får vad man betalar för.
Man får vad man betalar för.
Quote from Funbeat user on 3 August 2012, 18:56I dag konstrueres colfiber rammene for og få opptimal comford, samtidig som torsonstivheten skal bevares. Min gamle Prinsipia Gaia i alu, var stivere en min nye carbon, men komforen var elendig. Den var stiv alle veier, både sidevegs og opp/ ned.
Stål ra
I dag konstrueres colfiber rammene for og få opptimal comford, samtidig som torsonstivheten skal bevares. Min gamle Prinsipia Gaia i alu, var stivere en min nye carbon, men komforen var elendig. Den var stiv alle veier, både sidevegs og opp/ ned.
Stål ra
Quote from Funbeat user on 3 August 2012, 22:22Två saker som kan påverka ”komforten” är vad t.ex. gaffeln är gjord av, d.v.s. vilket material och formen d.v.s. hur den är uppbyggd. Man kan inte säga att en gaffel är bättre bara för att den är gjord av ett visst material.
Vänligen
P.
Två saker som kan påverka ”komforten” är vad t.ex. gaffeln är gjord av, d.v.s. vilket material och formen d.v.s. hur den är uppbyggd. Man kan inte säga att en gaffel är bättre bara för att den är gjord av ett visst material.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 4 August 2012, 17:23Tackar för svaren.
Det jag tror jag kan utläsa verkar vara att materialet visst har betydelse för komforten, men att det är mer som spelar in än att bara fokusera på att det står "carbon" på specifikationen för gaffeln.
Tackar för svaren.
Det jag tror jag kan utläsa verkar vara att materialet visst har betydelse för komforten, men att det är mer som spelar in än att bara fokusera på att det står "carbon" på specifikationen för gaffeln.
Quote from Lars Ekegård on 4 August 2012, 19:17Hade tidigare en alu racer som jag upplevde som väldigt stötig och på den bytte jag till en curved kolfibergaffel och det gjorde massor av skillnad och nytta för en lite penning.
sen finns det ju även gafflar med mindre curve som kan vara minst lika stut
Hade tidigare en alu racer som jag upplevde som väldigt stötig och på den bytte jag till en curved kolfibergaffel och det gjorde massor av skillnad och nytta för en lite penning.
sen finns det ju även gafflar med mindre curve som kan vara minst lika stut
Quote from Lena O on 5 August 2012, 17:02Det kan även vara så att du märke ingen skillnad mellan en 60,000 kolfiber och en billigt alu för att det finns ingen 😉
förutom vikten är det skit the same
Det kan även vara så att du märke ingen skillnad mellan en 60,000 kolfiber och en billigt alu för att det finns ingen 😉
förutom vikten är det skit the same