Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKombinationspedaler
You need to log in to create posts and topics.

Hej jag undrar va ni har för erfarenheter av det? duger dom till att köra med i skogen eller behöver man andra?

Poängen är nog snarare att man kan ha dem på en city(hybrid) att köra TöR jobb.

I skogen vill du nog ha något som hålls rent lättare och är dubbelsidigt.

okej det kanske är som du säger, jag har ingen aning 😉 rekomenderar ni att kanske t o m inte ha spd i början när jag cyklar i skogen eftersom jag är nybörjare kanske det är dumt att sitta fast innan man lärt sig hantera hojjen?

Nja. Jag skulle nog hellre rekommendera SPD till en nybörjare. Alltså det är en fördel att sitta fast inte en nackdel.
Bortsett från ifall du trillar när du stannat och glömmer vrida ur foten. Men det brukar inte göra så ont och det har vi alla gjort nån

hmm okej. jag kommer ju ihåg att vrida ur fätterna på racern så det borde väl funka på mtb också (H) får se vad jag köper imorgon, shimano hade en kombipedal där man hade spd på båda sidorna det måste väl vara bättre än bara ha det på ena sidan?

sen är d

Vad menar du med en kombipedal som hade SPD på bägge sidorna? Låter inte längre som att det är nån kombination utan en helt vanlig SPD pedal.

Dojor, precis som vanligt. Styv sula, bekväma, rätt pris för dig. Jag är jätteförtjust i mina SH-M221 när jag kö

kollade på ett par sånna igår och det va spd infästning på båda sidorna men det såg ut som en "vanlig" pedal.

Det finns billiga och bra instegsmodeller på SPD-pedaler. Shimanos 520 kostar runt 230 kr. En bra pedal som lätt "rensas" - det kommer du behöva om du kör i skogen. Om du redan kör med "clipless" på racern kommer det inte vara några problem för dig på mtb

Jag har kört med kombinationspedal några år på min MTB. Har inte använt "vanlig pedal"-sidan speciellt ofta.

Ett problem är dock att pedalen slår i stenar oftare eftersom den är större.

Nu har jag bytt till Shimano 540 (352g) De känns mycket lättare ä

ska jag köpa shimano 520/540 och byta varje gång jag kör i skogen? för cykeln kommer mest att användas som pendlingscykel när det är racer säsong.