Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonKompletterande Gympass
You need to log in to create posts and topics.

Jag är ny inom triathlon och gjorde precis premiär på Tjörn Triathlon. Stora målet är Ironman 2015. En fråga som jag funderat på är hur man rent träningstaktiskt skall planera in gymträning.

Det jag undrar är hur man ska tänka om man vill träna benmuskle

Jag kan säg att jag ångra att jag inte gjorde mer styrketräning under höst/vinter förra året. Jag gjorde nu fyra långlopp på fem veckor och energi fanns med benen höll inte hela vägen.

Från min tid som aktiv simmare det spela inte så stor roll vilket dag

Exakt! undvik träningsvärk! Om du kör så hårt att det påverkar uthållighetsträningen så påverkar det förmodligen resultatet negativt. Kör hellre två lättare styrkepass än ett som ger träningsvärk. Sen är det väl så att första gångerna är det svårt att int

Träningsvärk eller inte träningsvärk beror väl på i vilken fas på året det handlar om. Om vi utgår från en tävlingssäsong motsvarande den i Sverige (du har inte har förmånen att tävla utomlands) så börjar väl snart grundträningsperioden, lagom till att so

Sammanfattar lite som att man bör satsa på gympass som inte är för hårda och tajma med att köra lugnare mängdpass på cykel eller löpning dagen efter.

Låter ganska rimligt.

Jag körde min första Ironman i Kalmar i år. Den styrka jag kört under året innan är ett pass BodyPump per vecka. Tror att det gav ganska bra effekt, mer uthållighetsstyrka än maxstyrka och det bygger inte lika mycket muskler. Kände att rygg, mage och benm