Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningkort eller lång våtdräkt?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har en kort våtdräkt men funderar på att hyra eller köpa en lång till varnsborsimmet.
Jag har tidigare kört tjejvansbro. Simmade bröstsim med kort våtdräkt förra sommaren på 21.50.
Nu håller jag på att lära mig crawl och börjar få in tekniken. Även om

Ska du köpa en våtdräkt gjord för simning eller våtdräkt för lek/vindsurfing?

Simning (framgick inte det?) 😉

Tja, eftersom det torde vara mycket svårt att hitta en kort våtdräkt som är gjord för simning så borde valet ganska självklart bli en lång dräkt eftersom i princip alla simvåtdräkter är långa.

min korta är inte optimal... men det säljs ju massor med korta som simmare använder.

Jag omformulerar mig:

Om jag skulle köpa en långärmad våtdräkt, blir det jobbigt att simma bröstsim med den?

Att den är långärmad är inget problem för bröstsim. Det är vattenläget på benen som är problemet.
Å andra sidan så tolkar jag det som att du ska försöka crawla så mycket som möjligt och då tycker jag faktiskt att du kan bortse från bröstsimsegenskaperna.

Klokt tänkt Fredrik.
Jag simmade ju tjejvansbro och placerade mig nr 147 av ca 3000 simmare och jag var i princip otränad. Simmade bröstsim. Hade bara några kilometer träning i bagaget.

Därför ville jag lära mig crawla ordenligt för att se vad som händer

Satsa på en enkel modell från t.ex. Orca. De är nog lättast att hitta till bra pris.

Linda: Om du är kurvig i kroppen är det bra med damstorlek. Jag provade en Orca S2 i herrstorlek och den var fasen nästan omöjlig att få över lår och rumpa. Nog för att de ska sitta tajt, men man ska klara av att ta på och av den själv.

Den hör skulle jag testa om jag vore som du.

http://www.olanderswim.se/vatdrakter-och-triathlon/sailfish-edge

12