Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKraftlös i handen efter cykling
You need to log in to create posts and topics.

Om jag cyklat långt, > 50 km, får jag lite domning i lill- och ringfinger. Det verkar vara "normalt", har läst att det är vanligt. Men jag har på sistone även känt att jag blir kraftlös i handen, eller i fingrarna mer specifikt. T.ex. skruva av ett lock g

Du har någon nerv i någon av kotorna som kommer i kläm.
Har du rätt storlek på cykeln?
Är cykeln rätt inställd?
Hur står det till med mag- och rygg musklerna?
Gå till en Naprapat så får de kontrollera dig.

Det är ulnaris-nerven (går i underarmen och ner på utsidan av handleden) som kommer i kläm, oftast för att man i en kombination knickar handleden för mycket och samtidigt hänger på den längre. I det lindriga stadiet leder det bara till känselbortfall i ri

Om man har styret vinklat så att växelhandtagen sitter högt kan handledsvikeln bli ganska skarp. Kan hjälpa att vinkla fram styret lite (vilket iofs påverkar hela sittpositionen ...)

Sov med handledsskena. Så handenleden/nerven får vila under natten. Finns att löpa på Apoteket.

/Valja

Tack för svaren. Kollar nog på apoteket efter handledsskena, skadar ju inte att testa - om det inte kostar för mycket.

Sara:
"Knicka"? menar du vinkla? I så fall uppåt-nedåt eller åt någon sida?

Ja, knicka, alltså kraftigt vinkla handleden. Åt något håll. 🙂 Oftast är det är att man flexar upp handen dvs handryggen går mot underarmens översida för mycket. Då blir det trångt genom handleden och ulnaris-nerven kommer i kläm!

Handledsortos kan var