Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKramp i tårna
You need to log in to create posts and topics.

12

Har mycket problem med att tår, fötter och vader krampar, oftast i den ordningen 🙁
Det brukar börja med tårna efter ca 1000m (bröst sim~30min). Känner mig inte speciellt slut eller mjöksyra full. Simmade 3000m på ca 90min inklusive två bassängkantsittn

Låter mer som ofrivillig spänning i foten än syrebrist...
Jag vet inte vad man ska göra åt det, men simma mer avslappnat kan ju vara en start!
(Plus att man inte förbrukar lika mycket syre om man bara spänner de muskler som arbetar!)

Bröstsim är det simsätt där benen arbetar mest. Jag brukar kunna få krampkänningar om jag inte ätit och/eller druckit tillräckligt.

Försökte mig på frisim idag, vore skryt att kalla det för crawl 😉
Tog det lungt med 50m i taget, trots detta så dök fotkrampen upp nästan direkt 🙁

Nåja dete nda jag kan tänka som hjälper, oavsett om det är spänning eller syrebrist, är att träna, träna

översnaträngning och dysfunktionella muskler.
jobbar inte en muskel som den ska och vi fortsätter kräva lika mycket ändå så får nån annan slita hund

men vad gör man åt sånt då? (#)
jag får ofta sendrag/kramp i fötterna fast då mer under foten, och får kämpa för att räta ut främre delen + tårna. (#) inte bara vid simning utan ibland även på torra land 😉 det behöver inte ens vara under träning, jag ka

Det var jag som pratade om 2-takts andringen.
Jag har kört på med simträningen i snart 2 terminer, och kan meddela att det finns hopp. Kämpa och träna och det blir bättre (H)
Jag får inte lika lätt kramp nu längre som i början.

Jag kan fortfarande känna

när jag får sendrag/kramp i fötterna tar det typ 15-20 minuter innan det går över. måste stå och sträcka ut så länge innan det går över.
och det kommer tillbaka på ungefär samma ställe. brukar inte känna efter exakt vart det är någonstans 😛 försöker bar

Om ni kan crawla så är ett tips att skaffa en dolme, en såndär flytgrej som man håller mellan benen (http://www.freker.se/dolmar-donuts.html)
Kostar runt 100-lappen och gör att ni kan simma utan att använda benen och låta dem vila. Jag brukar blanda vanli

som flyt- och avslappingsträning kan man att simma crawl utan benspark och dolme, då måste man verkligen jobba med vattenläget!

Det är svårt att simma extremt långsamt, för benen vill sjunka!

12