Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKugghjul
You need to log in to create posts and topics.

Kan man se på kugghjulen när det är dax att byta?

Vilka kugghjul?

Kedjan är lättast att mäta. Har den blivit upp till 0,75% förlängd är det dags att byta den. har den töjt sig mer än 1%, måste du byta både kedja och kassett. Framdreven håller längre.

Det är så mycket begrepp så man tappar hakan... Jag tänkte mest på framdreven (tror jag de heter), dvs de två stora framme på cykeln. 54 mil bör de väll klara? Shimano 105

Man ser om kuggarna tappat formen. Jag har kört flera 100 mil med mina och inte bytt. Håll kedja och drev rena från smuts så håller dom länge...

/ Arne

Jag skulle påstå att framdreven håller åtminstone ett par tusen mil om man byter kedjor i tid. Däremot är ju tänderna lite olika från början för att underlätta växling.

Ni kan se en bild med dålig kvalite på http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=200021

Nu var ju bilden inte den bästa.... Men det är nog ingen fara, fortsätt att kör med den ca 2000 mil till.

Du kan köra ca 2 kedjor på en kassett, om du byter ca var 500:e mil. det bror ju på väglag, grus mm, men ungefär. Mao räcker en kassett ca 1000 mil. Framdreven håller betydligt mer än så.

Tusen tack för utförlig info 🙂