Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningLämplig plats för Fjärilsim?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Efter att ha lärt sig fjärilsim är det svårt att låta bli. 😉
Emellertid uppstår det ju vissa problem i de kommunala bassängerna i Sthlm. Jag försöker hålla mig i snabbsims-banorna men eftersom fjärilsim är tungt vill man gärna vila åtminstone var 50

När du möter folk så gör ett enarmstag, dvs att endast använda armen som är längst ifrån den mötande. Den andra armen låter du ligga kvar framför huvudet. Då skvätter det betydligt mindre och du riskerar inte att kroka i någon.

hålla med Gustav en arm fjärilsim när du möte någon.

alt om du har koll på de andra simmare kan man passa på att ligger kvar i streamline med en extra benspark och sedan kom igång med armtag när de har passerat.

bero på antal i banan om du vill simma 50

Tack för tipsen, tanken har slagit mig att endast använda en arm vid möte men jag verkar väldigt känslig för "störningar" i rytmen och kan då känna att jag kommer ur "flow:et". Men det är väl en träningssak antar jag. 🙂

Kanske en konsekvens av att vara

Ett alternativ till att bara köra med en arm kan ju vara att, just när du möter någon, inte köra ut armarna så brett i luften. Jag simmar också fjärilsim ibland på snabbanorna på Eriksdalsbadet och det brukar gå bra att möta andra, bara man håller in arma

Håller med föregående talare. Mycket svårt att få till fjäril med andra personer i banan. Man tar onekligen väldigt mycket plats och måste nog köra enarms vid möte.

För övrigt är det obligatoriskt att duscha och tvätta sig innan man går ner i poolen så j

Du får berätta för damerna att de är i en pool full med vatten där bad och sim pågår. Vill de inte bli blöta i håret så får de lov att använda duschhatt. 😀

"Rädd för att bli blöt i håret...." Haha seriöst? Trodde inte såna fanns på riktigt.

Bland de roligare hör ändå de som vid öppning av simhallen skyndar sig så mycket det går för att komma först ut i bassängen så de kan välja en "egen" bana där de kan simma ensamma. De blir alltid lika irriterade när det visar sig att de inte får simma ens

Haha, kul att läsa alla svar. Ja det finns gott om folk som inte gillar att få vatten på sig uppenbarligen. Jag hade på något sätt förstått detta på t.ex. central- eller sturebadet där fokus är på avslappning snarare än hög puls.

Kollade för övrigt härom