Quote from Guest on 18 August 2014, 12:52Hej,
Håller på att ladda inför IM-debuten på söndag (köpenhamn). Ni som har lite mer erfarenhet än mig, hur skiljer sig ert löptempo på en hel IM jämfört med en halv?
Hej,
Håller på att ladda inför IM-debuten på söndag (köpenhamn). Ni som har lite mer erfarenhet än mig, hur skiljer sig ert löptempo på en hel IM jämfört med en halv?
Quote from Funbeat user on 18 August 2014, 13:02För mig har det legat på 5min/km respektive 4:30min/km
För mig har det legat på 5min/km respektive 4:30min/km
Quote from Funbeat user on 18 August 2014, 13:23i år hade jag 5:40/km och 6:40/km men jag är ingen löpare och har bara sprungit en maraton innan. och det var bara 16min snabbare än min IM maraton.
i år hade jag 5:40/km och 6:40/km men jag är ingen löpare och har bara sprungit en maraton innan. och det var bara 16min snabbare än min IM maraton.
Quote from Funbeat user on 18 August 2014, 14:47Min erfarenhet är att det varierar oerhört beroende på hur bra man klarar av att springa efter cyklingen. Själv har jag klarat 4:07 på HIM och 5:06 på IM
Min erfarenhet är att det varierar oerhört beroende på hur bra man klarar av att springa efter cyklingen. Själv har jag klarat 4:07 på HIM och 5:06 på IM
Quote from Funbeat user on 18 August 2014, 15:084:07 (karlstad) vs. 4:52 (kalmar)
4:07 (karlstad) vs. 4:52 (kalmar)
Quote from Funbeat user on 18 August 2014, 18:14För mig - STOR SKILLNAD. Jag är ingen snabb löpare, men jag trodde nog jag skulle kunna hålla ihop löpningen på IM bättre än jag kunde.
HIM 21 km - Strax under 6:00-tempo (ca 2 tim)
IM 42 km - 7:47/km (strax under 5,5 timmar)Hade en tro om att jag skul
För mig - STOR SKILLNAD. Jag är ingen snabb löpare, men jag trodde nog jag skulle kunna hålla ihop löpningen på IM bättre än jag kunde.
HIM 21 km - Strax under 6:00-tempo (ca 2 tim)
IM 42 km - 7:47/km (strax under 5,5 timmar)
Hade en tro om att jag skul
Quote from Funbeat user on 19 August 2014, 11:48Sara: Vad springer du en vanlig halvmara och marathon på?
Utan uppvärmningen med simning och cykling först... (H)
Sara: Vad springer du en vanlig halvmara och marathon på?
Utan uppvärmningen med simning och cykling först... (H)
Quote from Funbeat user on 19 August 2014, 13:50Mycket mer som ska klaffa för att få ihop den perfekta IM-löpningen helt klart. Dessutom har man som regel färre chanser. Har sprungit halv-IM på Tjörn på 1:35 och gamla marabanan i Kalmar på 3:43 - då var väl totalprestationen på Tjörn snäppet vassare oc
Mycket mer som ska klaffa för att få ihop den perfekta IM-löpningen helt klart. Dessutom har man som regel färre chanser. Har sprungit halv-IM på Tjörn på 1:35 och gamla marabanan i Kalmar på 3:43 - då var väl totalprestationen på Tjörn snäppet vassare oc
Quote from Funbeat user on 19 August 2014, 15:58Daniel - Jag behöver nog uppvärmningen hehe 😉 för min snabbaste HIM halvmara är på 2:04 och min snabbaste vanliga halvmarathon är på 2:00:30 - dvs nästan samma!
En hel marathon utan Ironman har jag aldrig sprungit.
Men, som sagt, får slipa på löpningen
Daniel - Jag behöver nog uppvärmningen hehe 😉 för min snabbaste HIM halvmara är på 2:04 och min snabbaste vanliga halvmarathon är på 2:00:30 - dvs nästan samma!
En hel marathon utan Ironman har jag aldrig sprungit.
Men, som sagt, får slipa på löpningen
Quote from Funbeat user on 25 August 2014, 15:12Intressant diskussion som för mig ännu är högt hypotetisk eftersom jag inte genomfört en IM ännu.
Vill bara förmedla en tanke från Matt Dixon (elittränare i USA) - det är lätt att tro att mer löpträning med längre långpass är lösningen när man vill spri
Intressant diskussion som för mig ännu är högt hypotetisk eftersom jag inte genomfört en IM ännu.
Vill bara förmedla en tanke från Matt Dixon (elittränare i USA) - det är lätt att tro att mer löpträning med längre långpass är lösningen när man vill spri