Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sitter otränad och däst på min kammare och filosoferar på träningupplägg för säsongen som skall avslutas med min andra HIM i augusti 2011.
I den utmärkta löpboken (Brad Hudson: Run Faster) står mycket om specifik träning för olika distanser men hur skall

Mitt råd

1) Spring terräng (styrka)
2) Spring milen så fort du kan en-tre ggr i veckan (puls)
3) Spring ett pass på tid per helg 120 min (hårdhet, ämnesomsättning)

Ju tidigare du startar, desto lättare blir det i augusti 2011.

Klart!

Passen kan utföra

Roger - tack för sin kommentar!
1. Jag är helt med - skall köra backträning i lite olika format och terräng när det går.
2. Här blir jag tveksam - milen i maxfart ett par eller ens en gång i veckan låter alldeles för hårt. Däremot intervaller i miltempo

...kommentar till "milen i maxfart"...menar att du ska springa den så fort du kan och ta ut dig. Säg så här...du startar milen...springer, går, joggar, m m första gången...andra gången kanske du inte går i "den där backen" utan joggar med små steg upp...t

Jag tror gott du kan vänta med mer specifik träning tills du börjar närma dig loppet. Om du sätter mål nu på hur långa långpass du vill ha och hur mycket mängd du vill ha per vecka så har du några månader på dig att långsamt öka tills du är där. Jag tror

Jag skall lägga in några testlopp med 4-5 veckors mellanrum, 5km eftersom 10 är för slitsamt.
Mitt stora problem är som sagt att undvika skador. Har gradvis insett att man vid min mogna ålder behöver satsa på styrka. Jag har börjat med funktionell styrke