Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLagtempo - någon som vill förklar …
You need to log in to create posts and topics.

Jag vet att lagtempo i tävlingsammanhang (väl??) innebär att man kör ett lag om 6 personer, där de 4 först i mål räknas. Men vad betyder det rent cykelmässigt, hur kör man upplägget inom gruppen? Om ett motionärsgäng bestämmer att dagens träningspass ska

När vi kör lagtempo (motionärer) har vi en varvbana som vi delar upp på 2 sträckor så att det blir återhämtning vid varje ände. Sedan om man är t.ex 6-8 st så kör man på led och drar ca 30 sek allt vad man har och sedan lägger sig där bak. Dom som droppar

Du får ett utmärkt tillfälle att studera proffsen på Girot i morgon, 9 startande tiden tas på den femte i laget.

Hur man kör är väldigt inviduellt för varje lag proffs eller motionär.
Antingen så gör man som Henke och hans vänner och delar lika på dragj

Belgiskt, kan vara ett upplägg för hur man kör lagtempo. Tvåpar är det inte, om du frågar mig.

Att träna det skulle för min del innebära 1. att man kör på med korta förningar eller som belgiskt. 2. det innebär inte att man köra på tills det endast återst

Som jag ser det måste det till kantvind för att motivera något
annat än ett led - det är slöseri med energi att ha mer än en åkare som
bryter fartvinden längst fram.

Tack för alla svar! 🙂 Nu förstår jag bättre! Och jo, jag såg lagtempot i Girot igår, där kan man prata köra... 😉

Håller med Peter men blir man fler en 10 så blir det ganska jobbigt att ligga sist också.
Beror kanske på hur pass bra & jämn klungan är men är det flera på en lång rad som småryker när de ska täppa igen en lucka så blir det väldigt jobbigt att ligga sist

Tävligsupplägget är som du skrev att tiden räknas när sista går i mål av ett bestämt antal av de startande. Som nu Girot med den 5:e av 9 startande.

Går 6-7 st av gruppen i mål samtidigt har de inte cyklat optimalt. Cyklar de optimalt så blir de svagare

Här finns väl dessutom komplikationen att det är ett nytt lopp i morgon, favoriterna ska inte slitas i onödan, så att folk släpper kan ha med det att göra också.