Quote from Guest on 1 June 2010, 09:48Jag gillar MTB´s utformning men jag gillar inte utväxlingen. Jag tycker att nästan alla växlar är för lätta.
-Kan man byta ut naven,Till landsväg/touring nav.?
Jag gillar MTB´s utformning men jag gillar inte utväxlingen. Jag tycker att nästan alla växlar är för lätta.
-Kan man byta ut naven,Till landsväg/touring nav.?
Quote from Funbeat user on 1 June 2010, 09:58Byt kassett
Byt kassett
Quote from Funbeat user on 1 June 2010, 10:10...eller framdrev
...eller framdrev
Quote from Funbeat user on 1 June 2010, 10:13Nav kan du inte byta. MTB-nav är 135mm bredda och landsvägsnav är 130.
Men som andra skriver ... byt kassetten bara, eller framdrevet.
Kedjan behöver kanske kortas ned.
Nav kan du inte byta. MTB-nav är 135mm bredda och landsvägsnav är 130.
Men som andra skriver ... byt kassetten bara, eller framdrevet.
Kedjan behöver kanske kortas ned.
Quote from Funbeat user on 1 June 2010, 10:58Du kan antagligen inte byta vevpartiet till ett landsvägsdito p.g.a. att dess klingor kommer att ligga emot kedjestaget. Möjligen kan det med liten marginal gå att få på ett kompaktvevparti, men kolla upp detta innan inköp.
Du kan antagligen inte byta vevpartiet till ett landsvägsdito p.g.a. att dess klingor kommer att ligga emot kedjestaget. Möjligen kan det med liten marginal gå att få på ett kompaktvevparti, men kolla upp detta innan inköp.
Quote from Berit Bengtson on 1 June 2010, 11:01Kan det vara så att en del av problemet är att du trampar för långsamt (dvs med för låg kadens)?
På en MTB med normala däck, utväxling och hyfsad kadens är det inga problem att komma upp i 45-50km/h.
Inga UTVÄXLINGSproblem åtminstone.Tex här står det li
Kan det vara så att en del av problemet är att du trampar för långsamt (dvs med för låg kadens)?
På en MTB med normala däck, utväxling och hyfsad kadens är det inga problem att komma upp i 45-50km/h.
Inga UTVÄXLINGSproblem åtminstone.
Tex här står det li
Quote from Funbeat user on 1 June 2010, 14:19Jag bytte just till landsvägs-kassett på min MTB på inrådan av min lokala cykel-handlare. Teorin bakom var att jag aldrig använder de två lägsta växlarna och i gengäld får lite tätare mellan växlarna och kan börja använda lilla kakan fram mer.
Kommer jus
Jag bytte just till landsvägs-kassett på min MTB på inrådan av min lokala cykel-handlare. Teorin bakom var att jag aldrig använder de två lägsta växlarna och i gengäld får lite tätare mellan växlarna och kan börja använda lilla kakan fram mer.
Kommer jus