Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonLigga på rulle i vattnet???
You need to log in to create posts and topics.

Sökte på nätet om hur andas (frisim) i öppet vatten och hittade följande video:

Där tar man också upp "drafting". I vattnet!?!
Någon som kan förklara hur detta är möjligt?
På cykel så får ju No1 ta vinden men

No2 får nog knappast motström, däremot blir det turbulens i vattnet som man säkert kan dra nytta av om man ligger tillräckligt nära. När man crawlar tillexempel så trycker kroppen vatten framför sig, vilket skapar ett "sug" bakom kroppen . Ligger man i de

Tycker man märker det ofta när manb simmar ifatt nån, du glider i kapp och det känns sjukt lätt att ligga bakom men går du ut och försöker simma om så går det bara inte..

För min del tjänar jag massor på att ligga bakom nån för att jag slipper navigera själv och kan simma med bättre rytm och sen antar jag att man tappar lite glid varje gång man kikar upp. Men jag upplever också att man dras med lite, eller om det är att ma

Hur kommer det sig att "drafting" är tillåtet i simningen men inte vid cykeln? Fast det kanske bara gällde motionärer, nu blev jag lite osäker.

Har förstått att man bör ligga riktigt nära, i princip nudda fötterna på framförvarande, för att verkligen ku

> Hur kommer det sig att "drafting" är tillåtet i simningen men inte vid cykeln? Fast det kanske bara gällde motionärer, nu blev jag lite osäker.

Det är dels en säkerhetsfråga och dels en "rättvisefråga".