Quote from Guest on 21 February 2011, 18:00Hur länge kan man räkna med att ett 105 nav håller?
Bodyn racklade tidigare i vinter och nu tycker jag hjulet snurrar
lite tyngre än det borde (frihjulning på cykeln).
Hur länge kan man räkna med att ett 105 nav håller?
Bodyn racklade tidigare i vinter och nu tycker jag hjulet snurrar
lite tyngre än det borde (frihjulning på cykeln).
Quote from Berit Bengtson on 21 February 2011, 18:10Om dina nav var rätt justerade från början och du underhåller dem på rätt sätt, inkl byter slitdelar, kommer de att hålla din livslängd.
Men alla mekaniska delar som missköts går sönder.
Om dina nav var rätt justerade från början och du underhåller dem på rätt sätt, inkl byter slitdelar, kommer de att hålla din livslängd.
Men alla mekaniska delar som missköts går sönder.
Quote from Funbeat user on 21 February 2011, 18:41Gör rent och smörj.
Dra åt lagom.Och de kommer hålla i en miljard år
Har ett nav par som jag inte vet hur långt de har rullat. men många elaka mil på vinter (några tusen mil i alla fall)
Men jag måste byta kulor nu eftersom ytskiktet på en kula har l
Gör rent och smörj.
Dra åt lagom.
Och de kommer hålla i en miljard år
Har ett nav par som jag inte vet hur långt de har rullat. men många elaka mil på vinter (några tusen mil i alla fall)
Men jag måste byta kulor nu eftersom ytskiktet på en kula har l
Quote from Funbeat user on 21 February 2011, 19:21OK så det är motiverat att byta kulorna? Jag trodde inte det eftersom
det inte går att byta själva lagerbanan (med mindre än att byta navet).
Det kan möjligen vara själva bodyn oxå som strular.Och ja, navet i fråga får rulla i ur och skur.
Mvh
Peter
OK så det är motiverat att byta kulorna? Jag trodde inte det eftersom
det inte går att byta själva lagerbanan (med mindre än att byta navet).
Det kan möjligen vara själva bodyn oxå som strular.
Och ja, navet i fråga får rulla i ur och skur.
Mvh
Peter
Quote from Funbeat user on 21 February 2011, 19:35Har man fått spår/gropar i lagerbanorna så kommer dessa sabba kulorna, byt då hela navet.
Har man fått spår/gropar i lagerbanorna så kommer dessa sabba kulorna, byt då hela navet.
Quote from Funbeat user on 21 February 2011, 19:42Ja det var så jag uppfattade det hela - om kulorna är slitna så är
blir även själva "lagerbanan" dvs i det här fallet navet, slitet.Får ta mig en funderare - byter nog hjul om navet är kass
eftersom fälgarna också uppvisar slitage på bromsytorna.
Ja det var så jag uppfattade det hela - om kulorna är slitna så är
blir även själva "lagerbanan" dvs i det här fallet navet, slitet.
Får ta mig en funderare - byter nog hjul om navet är kass
eftersom fälgarna också uppvisar slitage på bromsytorna.
Quote from Berit Bengtson on 21 February 2011, 19:48Peter Blomqvist skrev:
> om kulorna är slitna så är
> blir även själva "lagerbanan" dvs i det här fallet navet, slitet.Stämmer inte alltid.
Eller rättare sagt: enbart om du har cyklat för länge med slitna kulor (och konor).
Peter Blomqvist skrev:
> om kulorna är slitna så är
> blir även själva "lagerbanan" dvs i det här fallet navet, slitet.
Stämmer inte alltid.
Eller rättare sagt: enbart om du har cyklat för länge med slitna kulor (och konor).
Quote from Berit Bengtson on 21 February 2011, 19:53Här hittar du serviceinstruktioner
http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment
http://www.parktool.com/blog/repair-help/freehub-service
Här hittar du serviceinstruktioner
http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment
http://www.parktool.com/blog/repair-help/freehub-service
Quote from Funbeat user on 23 February 2011, 21:58Fick tid att plocka ner navet ännu en gång.
Diagnosen är att konan på drivsidan är slut.
Övriga delar ser OK så navet får nya delar och får hänga
med en stund till.
Fick tid att plocka ner navet ännu en gång.
Diagnosen är att konan på drivsidan är slut.
Övriga delar ser OK så navet får nya delar och får hänga
med en stund till.
Quote from Funbeat user on 24 February 2011, 09:03var köper man delar till naven ?
Nätet eller LBS ?
var köper man delar till naven ?
Nätet eller LBS ?